Spring naar de content

Melanie, mogen de lichten langs de snelweg weer aan?

Oudjes vinden het doodeng, ervaren (jonge) chauffeurs merken weer weinig verschil: rijden over de snelweg zonder dat de wegen verlicht zijn.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Sjoerd Hartholt

Een discussie die al aardig wat maanden bezig is, maar geen indruk maakt bij de beleidsbepalers. De angsthazen onder ons kunnen nu in ieder geval opgelucht adem halen: de proef is in financieel opzicht geflopt en dus heeft Melanie Schultz van Haegen eindelijk reden genoeg om het licht weer aan te doen. Zou je zeggen.

Flop
De oorzaak van het falen van de proef is opmerkelijk te noemen: de kosten voor lampen die uit staan zijn, verrassend genoeg, hoger dan wanneer ze aan staan, zo blijkt uit berichtgeving van het AD. Met het uitzetten van de verlichting langs sommige snelwegen werd jaarlijks zo’n 0,6 miljoen euro bespaard, maar omdat er op veel plekken wegwerkzaamheden zijn waarbij licht nodig is, moeten er speciale mannetjes worden ingehuurd om de lampen weer aan te doen. En die mannetjes kosten per jaar maar liefst twee miljoen.

Met deze feiten lijkt het goed mogelijk dat er een einde komt aan een hoop gesteggel over de door het donker wel of niet afgenomen veiligheid, waardoor veel slechtziende oudjes in de mist soms niet boven de tachtig kilometer per uur durven uit te komen wanneer ze terugkeren van een bezoekje aan de kleinkinderen. Hoe minder licht, hoe minder zicht, is wat oogartsen ervan zeggen, terwijl Schultz deze protestgeluiden afdoet als onzin.

De veiligheidsdiscussie doet echter vanwege de financiële nadelen niet meer ter zake. Tijd voor Melanie en consorten om hun wonden te likken na een verkeerde beslissing. De zenuwachtige bestuurders kunnen daarentegen opgelucht ademhalen. Voor hun brandt er straks vermoedelijk ‘s avonds op de weg gewoon weer een lichtje. En zelfs Melanie moet dat tijdens een eenzame nacht op de snelweg stiekem vast best fijn vinden.