Tien jaar Facebook: de vier meest memorabele flops

Hiep hiep hoera voor Facebook: de blauwe internetgigant viert vandaag zijn tiende verjaardag. In 2004 was de site niet meer dan een gebbetje voor een handjevol Harvardstudenten, tegenwoordig heeft één op de zeven wereldbewoners een Facebookprofiel.

Hoewel Facebook in ons land aan populariteit verliest, is het succes van de site ontegensprekelijk. Zo zijn er bijvoorbeeld al ruim 1,13 triljoen (!) likes uitgedeeld via de site. In de afgelopen tien jaar werden er bovendien een slordige 219 miljard foto’s gedeeld via Facebook. De Facebookduim, die pas geïntroduceerd werd in 2010, werd al snel een onvervalst interneticoon.

Toch wordt niet alles wat Mark Zuckerberg en zijn team verzinnen een succes. In het afgelopen decennium zijn talloze Facebook-ideetjes faliekant mislukt. Dit zijn de vier meest memorabele Facebookflops van de afgelopen tien jaar.

1. Facebook credit
In 2009 – Facebook was populairder dan ooit – werd het voor Zuckerberg en co tijd om serieus geld te gaan verdienen met de gratis site. Een van de pogingen daartoe was het ontwikkelen van Facebook credit, een soort van virtuele munteenheid. Tien Facebook credits waren één Amerikaanse dollar waard, en gebruikers konden de munt gebruiken om virtuele goederen te kopen, bijvoorbeeld in populaire spelletjes als FarmVille of Bejeweled Blitz. Voor elke gekochte credit ging dertig procent naar Facebook, zeventig procent was voor de portemonnee van de verkoper. De munteenheid werd nauwelijks gebruikt en ging in 2012 ter ziele.

2. Facebook places
In een poging het destijds best populaire Foursquare uit te schakelen als concurrent, kwam Facebook 2010 met Facebook placesHet idee was weinig origineel: gebruikers konden inchecken op de plek waar ze waren en dat direct op hun timeline plaatsen. Places sloeg niet aan en na slechts een jaar werd de functie omgebouwd: gebruikers konden vanaf toen hun fysieke locatie toevoegen aan een statusupdate.

3. Facebook sponsored stories
Een ronduit pijnlijke episode in de Facebookgeschiedenis: sponsored stories. Het idee was vrij eenvoudig, wanneer een van je vrienden een post van een bedrijf ‘likete’ of erop reageerde, kon dat bedrijf de reactie en foto van die persoon gebruiken om er een advertentie mee te maken. Maar, gebruikers werd nooit om toestemming gevraagd, en na een twee jaar durende juridische procedure moest Facebook negen miljoen dollar betalen aan de ruim 600.000 Facebookgebruikers die zich mee burgerlijke partij hadden gesteld in een proces.

4. Facebook beacon
Het ‘incident’ sponsored stories was niet de eerste privacyblunder die het online smoelenboek maakte. Met Facebook Beacon wou Facebook van gebruikers bijhouden wat ze online kochten, om daarna die informatie te gebruiken voor reclamedoeleinden. Het probleem was dat Beacon die informatie ook bijhield wanneer gebruikers niet ingelogd waren op Facebook. De functie werd stopgezet in 2009, en in 2011 gaf Mark Zuckerberg toe dat het project ‘een fout’ was.