Nationale Cholesterol Test is óók belangrijk voor Unilever

Volgende week is-ie er: de Landelijke Cholesterol Test. U kunt dan terecht bij uw ServiveApotheek om gratis bloed te laten prikken, althans: als u tussen de 30 en 70 jaar bent.

De Volkskrant schrijft er vandaag kritisch over en haalt emeritus hoogleraar voedingsleer Martijn Katan erbij om vraagtekens te plaatsen bij deze samenwerking met de producent van Becel pro-activ Unilever. Dat gaat dan op de bekende zure Volkskrant-manier: er zijn commerciële belangen in het geding en dus zal er wel iets niet deugen.

Heel veel mensen zullen bij de test merken dat ze een te hoog cholesterol-gehalte hebben. Dat lijkt me mooi, dat je laagdrempelig te weten kunt komen dat je een gezondheidsrisico loopt. En dat je dan als vanzelf op Becel stuit, daar zou dan een luchtje aan moeten zitten? Maar Unilever betaalt voor al die testen en dat hoeft ze als onderneming natuurlijk niet belangeloos te doen. Het alternatief is namelijk slechter: miljoenen mensen lopen door zonder de kennis van hun risico.

In het Amerikaanse blad Business Week van deze week staat, helemaal los van de publiciteit in Nederland rond deze actie, een aardig artikel over het belang van Unilever bij margarine. Becel is een opgevoerde versie daarvan, gebruik ervan verlaagt de cholesterol-spiegel. Ooit was het Nederlandse bedrijf Van den Berg en Jurgens – later opgegaan in Unilever – wereldwijd de eerste die met de productie op schaal begon van deze vinding van een Franse chemicus die zijn patent in de 19e eeuw aan Van den Berg verkocht. De Fransman won een prijs die Napoleon III uitloofde voor degene die een belangrijke en goedkope vervanger van boter kon bieden voor zijn manschappen en de armen.

Naast de lagere prijs was later ook de gezondheidsclaim – boter bevat heel veel dierlijke vetten en margarine alleen maar plantaardige oliën – de aanzet tot een tot 1976 al maar stijgende omzet terwijl de verkoop van boter daalde. Inmiddels is in de Verenigde Staten de verkoop van margarine ingestort terwijl die van boter inmiddels weer groter is. In Europa is dat nu ook aan de hand: in Duitsland wordt er driemaal zoveel boter als margarine verkocht. Bij al die gezondheidstrends lijkt niemand zich meer zorgen te maken over de slechte eigenschappen van boter, het is juist margarine dat als kunstmatig voedingsmiddel zijn imago tegen heeft.

Intussen morren aandeelhouders van Unilever in steeds grotere mate. Er gaan stemmen op om die hele divisie te verkopen, hij zou zo’n 8 miljard kunnen opbrengen en dat geld kan dan worden geïnvesteerd in markten die wel groeien.

Unilever-zelf is nog niet zover en doet inmiddels dingen die je ook als een vlucht naar voren kunt zien. Het bedrijf experimenteert in landen waar het onder de merknaam Rama margarine verkoopt, met een margarine waaraan boter is toegevoegd. In Nederland is het nog niet zo ver. Komt het er wel wel van dan is het moeilijk om geloofwaardig te blijven. Enerzijds Becel als de gezonde tegenhanger van boter positioneren terwijl je bij andere merken juist boter toevoegt.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, Arcelor Mittal, ASML, DSM, Heineken, Philips, Shell en Unilever en is neutraal in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn. Volg Dr. Doom op Twitter.
———

Download de gratis app van Tablisto om ons maandblad op uw tablet te lezen
Volg HP/ De Tijd op Twitter

 

 

 

 

Meer leuke content? Like ons op Facebook