Ophef over campagne ‘Had ik maar borstkanker’
‘Had ik maar borstkanker’ is een behoorlijk absurde wens, en het is dan ook niet meer dan logisch dat een affiche met deze tekst bij veel mensen woede opwekt.
Maar wanneer de boodschap bedoeld is om mensen bewust te maken van het lot van patiënten met alvleesklierkanker, een ziekte met veel lagere overlevingskansen dan borstkanker, krijgt die voor veel mensen een andere lading.
In Groot-Brittanië is de ophef er echter niet minder om. De affiches moeten zo snel mogelijk worden verwijderd, vinden veel mensen die ooit met de ziekte te maken hebben gehad. Dat de campagne bedoeld is om aandacht te vestigen op een ziekte die veel levensbedreigender is, maakt voor hun daarbij niets uit. Op Twitter stromen massaal reacties binnen van mensen die de affiches verschrikkelijk vinden.
deeply offended by this @PanCAN ad. fully undrstnd how terrible pan. cancer is but no1 shld ever wish 4 #breastcancer http://t.co/C808GcLTft
— Lauren Walens (@lwalens) February 5, 2014
@OfficialPCA “I wish I had breast cancer”. Horrible insensitive campaign for those with bc and those who have lost loved ones to it. — Bridget Jones (@bjj1212) February 5, 2014
Campagne nodig
De initiatiefneemster vertelt aan The Daily Mail dat deze manier van aandacht trekken nodig is, omdat alvleesklierkanker relatief veel meer levens eist dan andere vormen van kanker, waarvoor veel meer geld wordt gedoneerd. “Hoewel alvleesklierkanker in Groot-Brittannië op de op vier na dodelijkste vorm van kanker is, is de ziekte bij maar weinig mensen bekend. Er gaat al jarenlang veel te weinig geld naartoe. Sinds de jaren zeventig is daar nauwelijks iets in verbeterd.”
Terwijl Pancreatic Cancer Action er alles aan doet om alvleesklierkanker meer bekendheid te geven, vinden veel Britten dat kanker geen competitie mag zijn.
The “I wish I had breast cancer” campaign from a pancreatic cancer charity is shocking and upsetting. Since when was cancer a competition?
— ♥ Bexx (@bexxstarr) February 5, 2014
Eén ding is zeker: het is de actievoerders gelukt om aandacht te krijgen.