Er is iets goed mis bij BNN

Ik ben gek op Nicaragua. Ik heb al een jaar of twintig een enorme zwak voor Katja Schuurman. Toch vond ik 3 Op Reis: Katja in Nicaragua waardeloos. Dat ligt niet aan Nicaragua of Katja, maar aan BNN, dat er een potje van maakt.

Want wie adviseerde Katja dat steeds geforceerder aandoende tieten-vooruit-loopje te doen? Wie knipte alle inhoudelijke informatie uit het programma om alleen maar te focussen op heupwiegwandelingetjes naar plaatselijke vissers, waar ze inhoudsloze onzingesprekjes mee voert? Wie scriptte deze Katja-trekt-gekke-bek-bij-kaaiman-scène?

Antwoord: een stel smerige, alcoholistische hipsters. Uit een reportage in Nieuwe Revu bleek vorige maand dat BNN ten onder gaat aan narcistische nono’s. Een VARA-redacteur, die sinds kort moet samenwerken met BNN, zegt in het blad: “Zelf zit ik nu ook in het BNN-pand. Een veel gehoorde klacht van VARA-mensen is dat het er een teringzooi is en verre van hygiënisch.” Een andere VARA-mol: “BNN kent nog altijd een beetje die ‘kijk mij eens heel cool bij BNN werken’-attitude. Geforceerde hipsters. Dat botst met de katoenen-tas-houding van de old-school VARA-mensen.” Wat ook niet goed valt: de Jägermeister-in-de-pauze-cultuur bij BNN.

Laatste blunder bij de omroep waar ‘Bart zich zou omdraaien in zijn graf’: de jongerensoap StartUp, die het timeslot van DWDD wel even zou overnemen. BNN bestelde meteen maar 180 (!) afleveringen. Het vervolg is bekend: de soap moest het doen met 60.000 kijkers (ter vergelijking: DWDD scoorde er vijftien keer zoveel) en doet het na de verhuizing naar de middag slechter dan Tekst TV. Het ergste nog: zendergenoten VPRO en NTR hadden al lang aangegeven dat ze de jongerensoap helemaal niet zagen zitten.

Is er dan alleen maar narigheid te melden rondom BNN? Nee, want er is ook goed nieuws: Katja Schuurman stapt per september over naar KRO-NCRV. Daar doen ze niet zo geforceerd.