Hoera! We kunnen toch groene cola drinken!

Wanneer kunnen ook wij groene Coca-Cola drinken? Daarover schreef ik begin januari. Ik was in Buenos Aires tegen Coca-Cola’s ‘groene’ variant Coca Cola Life aangelopen, was er enthousiast over, en vroeg mij af waarom dit in Nederland nog niet op de markt was. En dat terwijl ongeveer een derde van alle verkochte frisdranken van het Coca-Cola concern in Nederland geen calorieën bevat.

No comment
Ik vroeg Coca-Cola Nederland waarom wij (nog?) geen groene stevia-Coca-Cola in de schappen hebben liggen. Want het belooft zoveel gezonder te zijn: in deze cola geen zoetstof als aspartaam (gebruikt in light-producten) maar natuurlijke zoetstof afkomstig van de steviaplant en echte suiker in plaats van ‘maissiroop met een hoog fructosegehalte’. Volgens de woordvoerder van Coca-Cola Nederland ‘wordt de behoefte van de consument nauwgezet gevolgd.’ Maar gaat het überhaupt op de Nedelandse markt verschijnen? ‘Te vroeg om daarover uitspraken te doen.’

Surprise
Vorige week lag er in mijn brievenbus een blauwe doos van Pepsi, de grote concurrent/aartsvijand. Bij het openen van de doos startte in de deksel automatisch een promotievideo op een ingebouwd videoschermpje van zo’n vijf bij vijf centimeter. Ik zag het goddelijke lijf van Beyoncé langskomen in een zwart-wit clip, goeie muziek erbij over de ingebouwde boxjes. Ik heb de video tot het eind afgekeken, prachtig gedraaid.

Yes! Groen!
Duur promotiemateriaal dus. ‘What’s next?’ kopt het bijgevoegde persbericht (op papier en meegestuurde USB-stick). Je raadt het al: Pepsi Next, ‘echte cola met 30% minder suiker en stevia-extract’.

Wisten we trouwens dat…

– 34% van de Nederlanders gewone cola (‘regular’) drinkt
– 27% alleen maar light
– 39% helemaal geen cola drinkt
– meer mannen (70%) dan vrouwen (54%) cola consumeren
– mannen het vaakst gewone cola drinken (61%) en vrouwen liever voor light (52%) kiezen
– 61% van de consumenten tussen 15 en 35 jaar het liefst aan de gewone, regular cola zit.

Ingehaald
Pepsi Next ligt nu al in de winkel bij Jumbo, de rest van Nederland volgt. Daarmee zijn we het derde land (na Australië en Frankrijk) waar Pepsi Next op de markt komt. Coca-Cola komt vooralsnog niet, terwijl zij de variant met Coca Cola Life al wél in hun stal hebben. Durft Coca Cola nu wel de stap te wagen of geloven ze de ‘stevia-hype’ niet en laten ze ons landje links liggen? Ik vroeg de woordvoeder om een reactie:

“Bij Sprite zie je dat Coca-Cola wel de volledige overstap naar de stevia variant heeft gemaakt. In het geval van Sprite hebben wij de nummer twee frisdrank van de wereld uit de schappen gehaald om deze in Nederland in zijn geheel te vervangen door een stevia variant. Waarom hebben we dit eerst bij Sprite doorgevoerd en daarna pas bij andere dranken? Dat is omdat stevia een bepaalde smaak kan hebben (een bittere nasmaak). Bij citrusachtige dranken is dit smaakverschil het gemakkelijkst op te lossen. Daarom heeft Coca-Cola dus eerst voor Sprite de volledige overstap naar een stevia product gemaakt. Vanuit concurrentuele overwegingen doen wij geen uispraken over eventuele aankomende introducties, dat geldt dus ook voor verdere uitrol van Coca-Cola Life.”

Zure Cola?
Dan kan ik de vraag nog beantwoorden of Pepsi Next, oftwel Pepsi-stevia, inderdaad een wat vreemde nasmaak heeft. Eigenlijk kan ik dat niet, want ik vind light-frisdranken sowieso een vieze nasmaak hebben, dus de stevia-variant ook. Daarnaast drink ik alleen cola als het bloed-en-bloedheet is en het in een glazen flesje zit. Mogen jullie raden welk merk dat is.

Volg de avonturen van reisjournalist Iris Hannema (1985) op Twitter: @irishannema. Als blogger van National Geographic reist zij als Digital Nomad (@waarisiris) de wereld over. Haar rauwe, geestige reisavonturen zijn te lezen in ‘Miss yellow hair, hello!’ (De Arbeiderspers) en ligt nu in de winkel.