Rijk en beroemd worden met Vine – het kan

Mocht u denken dat de video-app Vine aan populariteit heeft ingeboet dan zit u ernaast: het sociale medium lijkt meer in trek dan ooit tevoren.

Khloe Kardashian debuteerde onlangs naakt op Vine en pornosterren moeten op zoek naar een andere lucratieve manier om hun video’s te delen, want bloot mag alleen nog in artistieke of biologische context op Vine verschijnen.

Maar verder mag bijna alles. Net als eerder is gebleken met YouTube en Instagram valt ook met Vine veel geld te verdienen. De echt slimme Viners kunnen met hun zes seconden durende filmpjes rijk en beroemd worden, zonder bijzonder talent. En dan hebben we het niet over tientjes per video, maar over duizenden tot soms wel tienduizenden euro’s voor promotionele vine’s of revines (delen van een vine).

Onvervalste jongenshumor
De Amerikaanse tiener Nash Grier bijvoorbeeld, heeft inmiddels 6,3 miljoen volgers, meer dan wie dan ook. Dankzij een simpele revine van een andere gebruiker die op dat moment 300.000 volgers had, verwierf Grier wereldfaam. Met komische video’s met zijn broer, vrienden en zijn vierjarige zusje heeft hij een goede zet gedaan, waardoor hij de lijst aanvoert van meest populaire Viners. De filmpjes hebben een hoog Boys will be boys-gehalte, en deze jongen verdient daar geld mee dankzij Vine.

De prinses
Pas zestien jaar oud, maar toch zet deze Vine-prinses Lauren Giraldo (op Vine Princess Lauren, 2,5 miljoen volgers, red.) met gemak op een dag 2000 dollar om. Hoe? Een simpele revine is voldoende voor dat bedrag. Haar video’s vertellen heel gewone, dagelijkse dingen, zoals dat meisjes niet één maar meerdere zwarte leggings hebben. Giraldo is zich bewust van haar tienervolgers: ze plaatst geen provocerend materiaal.

Het zijn veelal tieners die een status als social media-celeb verkrijgen via Vine. Zo ook de broers Cody (1,6 miljoen volgers) en Marcus Johns (4,2 miljoen volgers) die behoorlijk veel tijd en moeite steken in hun video’s. Ze investeren in decorstukken en reizen af naar locaties voor hun minifilms.  Al vanaf het moment dat ze Vine gingen gebruiken hadden ze als doel beroemd te worden en dat is ze uiteindelijk gelukt.

Het leverde deze Viners ook nog bezoeken aan de Oscars (Marcus Johns) en de Grammy’s (Princess Lauren) op, en Marcus Johns hield een baan over als social media-expert aan zijn activiteiten op Vine. Geen talent? En toch behoefte aan bekendheid? Zoek de nieuwste, hipste social media en wordt daar een grootheid in. Succes (bijna) gegarandeerd.