Vier redenen waarom Facebook Oculus VR overneemt

De expansiedrift van Mark Zuckerberg lijkt geen grenzen te kennen. De Facebook-tycoon nam onlangs al de berichtendienst Whatsapp over voor 19 miljard dollar, en in april 2012 werd fotodienst Instagram ingelijfd, ditmaal voor het bedrag van een miljard dollar.

Los van de duizelingwekkende bedragen die ermee gemoeid zijn waren de twee monster-aankopen zelfs voor technologie-leken prima te begrijpen. Beiden vormden een concurrentie voor Facebook en overname door Zuckerberg en de grote vis eet nu eenmaal de ‘kleintjes’ uit de vijver. Maar de laatste aankoop ter waarde van twee miljard dollar, die van virtual reality-concern Oculus VR, is op het eerste gezicht minder vanzelfsprekend.

Wat wil Zuckerberg van het bedrijf, dat vooral bekend is van de Oculus Rift, een virtual reality-bril die nog niet eens in massaproductie is genomen? Hieronder vier redenen:

1. Virtual Reality-gaming staat op het punt om door te breken. Oculus VR gooide hoge ogen met de Rift, een bril die de drager onderdompelt in een compleet andere wereld, het is alsof hij of zij in een game stapt.

2. Gamen is zeker niet alleen waar Zuckerberg in zijn officiële statement op doelt. Volgens hem heeft virtuele realiteit nog veel meer toepassingen. ‘Stel je voor om een college te volgen met professoren en toeschouwers van over de hele wereld of een face-to-face consult bij de dokter, puur door een bril op te zetten’.

3.  Facebook neemt een gok. Zuckerberg noemt de overname A long-term bet for the future‘ en laat hier dus doorschemeren zelf ook niet geheel zeker te zijn van zijn zaak. Waarom waagt hij het gokje van twee miljard dan, en vooral: waarom nu al? Het internet was ook ooit een droom van de science-fiction, stelt Zuckerberg. Het biedt Facebook bovendien de mogelijk de concurrentie een stap voor te zijn. Met de overname van Oculus VR heeft het bedrijf meteen een grote en toonaangevende speler op de VR-markt in handen. En voor Zuckerberg is twee miljard dollar natuurlijk peanuts…

4. Een alternatief voor Google Glass aanbieden. De Oculus Rift is momenteel een enorm en onhandig ding, dat eigenlijk het meest lijkt op de helmen van de techno-robots van Daft Punk. Maar door de overname van Facebook (en het geld dat daarbij komt kijken) zal de ontwikkeling van de bril zich versnellen, en komt er wellicht een geduchte concurrent voor de Google Glass.

Meer leuke content? Like ons op Facebook