Misschien gaat Blackberry het toch nog redden

Vandaag maakte Research in Motion (RIM), het bedrijf achter de Blackberry, de resultaten over het laatste kwartaal bekend. Per aandeel werd er 80 (dollar)cent verloren waar de deskundigen een verlies van 56 cent verwachtten.

Het is voor het eerst sinds 2007 dat het bedrijf minder dan $ 1 miljard aan kwartaalomzet boekte. Op die $ 976 miljoen werd een verlies geleden van $ 423 miljoen.

Ooit was je wat met een Blackberry, een duur en exclusief apparaat voor de happy few. Maar toen kwam de iPhone, gevolgd door een hele trits volgers. De smartphone was voortaan voor het volk en Blackberry dacht dat het daarin mee moest.

Heel dom, je snob appeal te grabbel gooien, ik schreef er in 2012 al over.

Ooit betaalde je $ 140,- voor een aandeel, toen ik er in 2012 over schreef was dat nog $ 9,77. Gisteren noteerde het $ 9,96. Dat lijkt niet eens slecht gezien alle rampspoed waarover je de afgelopen jaren kon lezen. Maar sinds 2012 zagen we ook al eens $ 5,79 op de borden, net als $ 16,72.

Het afgelopen boekjaar leed Blackberry een kleine $ 6 miljard verlies maar het maakte onder een nieuwe topman wel schoon schip. Verlaten is de strategie van de grote getallen, de consumentenmarkt laat Blackberry aan de concurrentie. Het bedrijf wil terug naar waar het groot mee werd: het bedrijfsleven en de Overheid. Daar waar makkelijk meer wordt betaald voor een product van superieure kwaliteit.

Strategisch lijkt me dat een heel goede zet maar het product is er nog niet. Het zal niet meevallen met iets te komen dat de concurrentie verslaat en waarvoor we meer willen betalen. Dus gokt RIM nu ook op licensering van zijn software, de zekerheid die daarmee wordt geboden zou zomaar een meerwaarde kunnen zijn.

Er werden het afgelopen kwartaal nog 1,3 miljoen BB’s verkocht. In perspectief: Samsung verkoopt in een kwartaal zomaar zo’n 90 miljoen smartphones, Apple doet het met ruim 30 miljoen iPhones.

Blackberry denkt zeer binnenkort uit de verliezen te zijn en weer een positieve kasstroom te hebben. Dat is knap want, toegegeven, ik gaf geen stuiver voor de overlevingskansen.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, Arcelor Mittal, ASML, DSM, Heineken, Philips, Shell en Unilever en is neutraal in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn. Volg Dr. Doom op Twitter.