Hoe de Oost-Europese datingindustrie vrijgezelle mannen financieel uitkleedt

Oekraïne is momenteel meer strijdtoneel dan natie. Na de annexatie van de Krim zijn de ogen van Poetin nu op Oost-Oekraïne gericht. Ondertussen bloeit er een online industrie die (voornamelijk westerse) mannen financieel uitkleedt, de illusie wekkend dat een Oekraïense godin ze binnenkort niet-financieel zal uitkleden.

In The Guardian verscheen afgelopen weekend het verhaal van Moskou-correspondent Shaun Walker. Hij ging op liefdestour naar het Oekraïense Odessa, met 29 andere mannen. Amerikaans, Brits, Italiaans en Saudi, allemaal waren ze op zoek naar hun prinses Svetlana. Eén van deze mannen betaalde duizenden dollars voor het reisje, om af te spreken met de twee vrouwen aan wie hij al duizenden dollars chatkosten had gemaakt. Beiden waren die week onbereikbaar.

Dit alles was georganiseerd door Anastasia International, een online-datingbedrijf met een geschatte jaaromzet van ruim 100 miljoen euro. Volgens Walker speelt het bedrijf marketing-wise in op een zekere ontevredenheid jegens westerse vrouwen, die ze zelf in stand houden en uitbuiten. Westerse vrouwen zouden geen gevoel hebben voor traditionele familiewaarden, en laat de vrouwen die Anastasia aanbiedt dat nou net wel hebben.

Het makkelijke verdienmodel van Anastasia is voor de vrouwen financieel aantrekkelijk, schrijft Walker. Chatten, een weekje platonisch daten in Odessa, en de man in kwestie de indruk geven dat hij werkt aan een levenslange relatie terwijl hij chatkosten en je drankje betaalt.

Anastasia International probeert deze zwendel tegen te gaan, maar het is onontkoombaar. Daarnaast kreeg Walker achteraf van een woordvoerder te horen dat zij zich bewust zijn dat mannen geld uitgeven dat ze niet hebben aan dergelijke onhaalbare dromen.

De RTL5-fan zal inmiddels ook wel de treffende gelijkenissen met het programma From Russia With Love hebben ontdekt, waarin Neerlands eeuwige vrijgezel op zoek gaat naar de ware in Oekraïne. Even oprecht en spontaan. Of het ook even effectief is als de realiteit van de Oost-Europese datingindustrie, zullen de laatste afleveringen leren. Zo niet, dan ziet producent Ewout Genemans vast ook wel geld in een tweede seizoen getiteld The Site That Robbed Me.