Raakt Nederland echt achter op Duitsland? Een vergelijking op vijf punten

Nederland begint achter te raken op Duitsland, zo waarschuwde deze week de FME, de werkgeversorganisatie voor technologische industrie. Volgens FME-voorzitter Ineke Dezentjé Hamming “verliezen we onze positie als exportland als we niet snel vernieuwen en mee-ontwikkelen met de Duitsers”.

Hoe staat Nederland er voor in vergelijking met onze oosterbuur? Een vergelijking.

1. Bier
Duitsers zijn betere drinkers dan Nederlanders. De gemiddelde Duitser drinkt ruim honderd liter bier per jaar, waar de gemiddelde Nederlander slechts een kleine zeventig liter per jaar wegtikt.

Wel vinden alleen Duitsers Duits bier lekker, want Heineken exporteert in z’n eentje meer liter bier dan Warsteiner, Beck’s en Bitburger bij elkaar. Wel kunnen Heineken, Amstel en Grolsch een puntje zuigen aan het innovatieve beleid van de grootste bierbrouwer van Duitsland, het Beierse concern Oettinger. Dat brengt sinds kort bierflessen op de markt voorzien van een “Gentech-frei”-label.

2. Voetbal
Volgens de bookmakers kunnen we het shaken deze zomer in Brazilië. Wie een euro op Nederland inzet, krijgt liefst 28 keer z’n inzet terug, terwijl wie op Duitsland gokt, slechts 6 euro ontvangt. Ook op clubgebied leggen we het ruimschoots af. De laatste keer dat een Nederlandse club de finale van de Champions League haalde was bijna twintig jaar geleden. In de afgelopen vijf seizoenen alleen al stond er drie keer in een Duitse club in de finale; vorig jaar zelfs twee tegenover elkaar.

Ook qua spelerssalarissen leggen we het af. De best betaalde Nederlandse voetballer, Robin van Persie, verdient weliswaar evenveel als de best betaalde Duitse voetballer, Mario Götze (12 miljoen), maar Arjen Robben (8 miljoen) moet naast Götze liefst vier Duitsers voor zich dulden op de loonlijst van Bayern München (Lahm, Schweinsteiger, Müller en Neuer).

3. Molens
Wie aan Nederland denkt, denkt aan molens. Toch leggen we het ook op molengebied af tegen de Duitsers. Waar Duitsland jaarlijks bijna 40.000 Gigawatt aan stoom opwekt met windmolens, genereren de Hollandse molens samen nog geen tiende daarvan (en Nederland is niet 10x zo klein, ‘slechts’ 8,6 keer). Op zich wel weer slim van ons zuinige Hollanders, want op winderige dagen produceren de Duitse windmolenparken teveel energie, die vervolgens tegen dumpprijzen naar Nederland getransporteerd wordt.

4. Muziek
Op muziekgebied zijn de zaken meer in balans. Duitsland heeft weliswaar Paul van Dyk en Paul Kalkbrenner, maar hun successen verbleken bij de enorme lijst van prijzen, titels en trofeeën van het Nederlandse DJ-gilde. Zo is de strijd om de titel Best DJ of the World al jaren een Nederlands onderonsje tussen Armin van Buuren en DJ Tiësto. De titel ging afgelopen jaar verrassend naar iemand anders, maar DJ Hardwell is ook gewoon een Nederlander. Ten slotte haalde de Nederlandse DJ Afrojack onlangs de top of the charts in de VS (iets wat de Duitsers sinds Falco’s Amadeus niet meer gelukt was – en dat was eigenlijk nog een Oostenrijks nummer geproduceerd door het Nederlandse Bolland en Bolland ook).

Daar staat tegenover dat we de afgelopen jaren voortdurend door Duitsland verslagen zijn op het songfestival. Waar Nederland de afgelopen tien jaar maar twee keer de finale haalde, haalden de Duitsers verschillende top tien plekken en won Lena het songfestival in 2010. Alleen vorig jaar bleef onze Anouk de Duitsers voor, met maar liefst 57 punten meer dan de Duitse entry.

5. Media
Nederlanders nemen massaal wraak op de Duitsers voor al deze nederlagen middels hun smartphones en tablets. Nederlanders overtroeven de Duisters op alle mediagebieden: Nederlanders hebben duurdere smartphones, nieuwere tablets, doen meer zaken digitaal, hangen meer uren per week rond op het internet, kijken vaker naar het journaal en lezen meer kranten. Daarnaast twitteren ze meer, Facebooken ze meer en hebben meer Nederlanders een profiel op LinkedIn. Tenslotte zijn ze 10% kritischer ten opzichte van de massamedia als Duitsers, terwijl ze liefst 24% meer vertrouwen hebben in het internet dan onze toch een tikkeltje ouderwetse Oosterburen.