Telegraaf-columnist Rob Hoogland raakt nogal opgewonden van Neelie Kroes

Elke journalist herkent het: soms begin je aan een column, maar blijk je eigenlijk over ander onderwerp te willen schrijven. En is het onderwerp van je column eigenlijk een excuus om het over dat andere onderwerp te hebben. Telegraaf-columnist Rob Hoogland had er vanmorgen last van.

Het onderwerp van zijn column was het verbod in verschillende landen op de app Uber. Daarover kon Hoogland met speels gemak zijn standaard-reflex op loslaten, namelijk dat dit ‘de standaardreactie van losers en van sommige vooral sociaaldemocratisch geregeerde gemeenten is, waar men bij voorkeur voor de middelmaat kiest.’ Prima de luxe, lekker op z’n Telegraafs. Maar eigenlijk ging het schrijfsel over Neelie Kroes. De geweldige, prachtige Neelie.

Het gebeurde allemaal tijdens de kunstbeurs Tefaf:

“Links hing een Renoir, rechts een Gauguin, ik had zojuist minutenlang naar een groot doek van Francis Bacon staan kijken, vraagprijs: 25 miljoen. En daar stond ze ineens, de kunst- en champagneminnende massa in haar eentje ontvlucht.”

Hoogland’s adoratie blijkt van kinderlijke proporties:

“Ik voelde me als een 8-jarige K3-fan die volkomen onverwacht oog in oog met Karen Damen was komen te staan. Mijn Neelie. Over een kunstwerk gesproken.

Sommige ding zijn onbetaalbaar, voor de rest…

“Als vraagprijs stel ik voor: tienduizend miljard.”

Maar zoals zo vaak in het leven: het bleef bij een (natte) droom voor Hoogland, want Neelie blijft natuurlijk Nikkelen Neelie:

“Neelie flirtte niet met me. Ze gunde me zelfs geen blik waardig, hetgeen haar aantrekkelijkheid voor mij óók vergrootte.”

Jammer Rob. Maar met deze liefdesverklaring kan Neelie bij een volgende ontmoeting niet om je heen natuurlijk. Heel slim. En oh ja, de column ging eigenlijk over die taxi-app. Hoe maakt een doorgewinterde columnist daar een bruggetje naar?

“Terwijl ik haar gefascineerd volgde, wandelde ze in gedachten verzonken verder, toen misschien al bezig met de plannen die haar woon- en werkplaats Brussel aan het ontwikkelen was om ophaal- en vervoerdienst Uber dwars te zitten.”

Aan het talent van deze klasbak kan zelfs Kroes nog een puntje zuigen, dunkt ons.