Finally, de Winner Taco is terug!

Man, man, man wat heb ik een zin in de Nederlandse zomer. Sowieso kijk ik elk jaar uit naar het seizoen van de terrasjes, parken en het strand, maar dit jaar is er een extra reden om naar de zomer uit te kijken. IJsproducent Ola heeft besloten om de Winner Taco weer in de schappen te leggen.

Het ijsje, dat volgens sommigen vernoemd is naar twee ijsberen in Blijdorp, keert na een afwezigheid van ruim 10 jaar weer terug in onder meer Nederland, Zweden en Italië. Volgens de ijsboer omdat er vanuit consumenten ‘veel vraag’ was naar ‘de favoriete ijskoude snack van Nederland’.

Consumentenoverwinning
Bedrijfsmatig een wonderlijke redenering van de Hellendoornse ijsfabrikant. Je zou denken dat de favoriete ijssnack van Nederland in het afgelopen decennium geld in het laatje had kunnen brengen. Op internet waren er petities, een ‘de Winner Taco moet terug’-hyves en enkele jaren geleden probeerden twee radio-DJ’s tevergeefs Ola ertoe te bewegen het ijsje terug op de markt te brengen. De respons was destijds dat de vraag naar de ijswafel te klein was. Maar vooruit, laten we de ijsfabrikant het voordeel van de twijfel geven en de terugkeer beschouwen als een consumentenoverwinning.

Nu is het zaak om als consument daad bij het woord te voegen en ons aan te passen aan de logica van vraag en aanbod. Want in tegenstelling tot consumenten, hebben multinationals als Unilever (waarvan Ola onderdeel is) weinig gevoel voor sentiment. Zij hebben niets met de hang naar de tijd van de Spice Girls, naveltruitjes en Flippo’s. Er moeten zwarte cijfers geschreven worden en dat kan alleen als wij, consumenten, genoeg Winner Taco’s kopen. Kortom, streel je tong deze zomer met de heerlijke melange van roomijs, caramel, chocolade, nootjes en een soms net iets te slappe wafel.

Smakelijke luxe in crisistijd
Met 22 procent van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid suiker en 47 procent van de aanbevolen verzadigde vetten klinkt de Winner Taco niet als het gezondste tussendoortje. En ja, de prijs zal waarschijnlijk hetzelfde zijn als 15 jaar geleden, zei het dat er nu een euroteken in plaats van een florijnteken voorstaat. Alsjeblieft, veroorloof je deze smakelijke kleine luxe in crisistijd. Doe het voor mij, doe het voor alle Winner Taco-liefhebbers in Nederland en doe het voor de mensen van Ola. Opdat de Winner Taco ons nooit meer ontglipt.