Prijsverhoging NS in de spits een goed idee? De belangrijkste voor- en tegenargumenten

De NS overweegt treinkaartjes in de spits 10 procent duurder te maken in de hoop reizigers te stimuleren zoveel mogelijk buiten de drukste tijden de trein te pakken.

Vandaag meldde staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Mileu) dat ze met NS en ProRail extra afspraken heeft gemaakt over de voorwaarden waaraan de dienstverlening tussen 2015 en 2025 moet voldoen. Latere nachttreinen in het weekend, aangescherpte reisinformatie en meer ruimte en plekken in de trein. Al deze maatregelen moeten leiden tot gelukkige treinreizigers. De prijsverhoging van NS is één van de afspraken die ongetwijfeld als doel heeft meer ruimte te creëren. Of dit de oplossing is voor de overvolle treinen tijdens de spits zal nog moeten uitwijzen.  

Overigens dreigt een boete voor NS en ProRail als men niet aan de jaarlijks vastgestelde afspraken voldoet. Die boete kan voor NS oplopen tot 6,5 miljoen euro, voor ProRail is het maximaal 2,75 miljoen.

Op social media stroomden de reacties alvast binnen, de algemene tendens is dat de maatregel averechts werkt. Wij verzamelden de belangrijkste voor- en tegenargumenten:

1. Reizen in de spits is geen vrijwillige keuze 
Iedereen heeft een hekel aan propvolle treinen, waar het zoeken naar een zit- of zelfs staanplaats veel weg heeft van een gemiddelde apenkooi-sessie. Niemand gaat voor zijn of haar plezier in zo’n trein zitten.

 

2.  Prima, maar dan moeten er wel flexibelere werktijden komen
Als niet iedereen tussen 8 en 9 uur ’s ochtends op kantoor zou moeten verschijnen was het probleem van de spits al een stuk eenvoudiger. De NS stimuleert op deze manier dus het flex- en thuiswerken, kan worden gesteld. Als dat effectief blijkt te zijn is die prijsverhoging echter niet nodig, want dan zijn er in het gunstige geval helemaal geen spitstijden meer. Wordt het kaartje dan weer goedkoper? Of is dit toch ook vooral een commercieel instrument van de NS?

3. Maak de daluren goedkoper, maar laat de spitsuren met rust
De stok om mee te slaan en het voorhouden van een wortel. De NS wil de treinkaartjes in de daluren met 12 procent goedkoper maken. Dat lijkt een prima maatregel, maar is wel extra wrang tegenover de spitsreiziger. Moet zowel de stok (verhoging spits) als de wortel (verlaging dal) worden gehanteerd?

4. 10 procent meer treinen tijdens de spits is wellicht een betere optie
Meer treinen of langere treinen zouden ook een mogelijkheid kunnen zijn, denken enkele twitteraars.

5. Zo wordt de keuze tussen auto of trein wel heel erg makkelijk. Verplaatsing van de drukte naar de weg?
Reizigersorganisatie Rover verwacht dat dankzij het verhogen van de prijs van treinkaartjes meer mensen met de auto zullen gaan. Er is vanuit Rover begrip voor het plan van de NS, maar men denkt dat de prijsverhoging een averechts effect teweeg zal brengen.