Spring naar de content

Suit Supply krijgt eindelijk ook Amerikaanse feministen op de kast

De advertenties van Amsterdamse pakkenboer Suit Supply – aan de overkant van de Oceaan ook wel ‘the IKEA of men’s suits‘ genoemd – zijn al jaren hetzelfde: de mannen dragen een strak pak, de dames zo weinig mogelijk. Leidde deze truc hier in Nederland al in 2010 tot ophef, nu zitten ook Amerikaanse feministen op de kast.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Niek Stolker

De New Yorkse feministe Alanna Vagianos (zo heet ze echt, dus geen grappen over Alotta Fagina a.u.b.) maakt zich kwaad over de nieuwste reclamecampagne van Suit Supply, waarin verschillende heren zich vermaken tussen een horde blote meisjes.

SuitSupply1

“Als het op seksistische advertenties aankomt, dachten we dat we het ergste gehad hadden,” schrijft Vagianos op de Huffington Post. “Tot nu. Dankzij de Spring/Summer campagne van de Nederlandse firma Suit Supply slaan we met onze hoofden op onze bureaus.”

Ook haar collega Elizabeth Plank (nu even geen geintjes over erwtjes-op-een-plank) van PolicyMic maakt zich druk. “The images are advertising by association, an unsubtle persuasion technique that aims to link a product with something desired by the target audience. Suits bring you boobs. Boobs bring you sex. If I wear the suit, the boobs and sex will come to me, right?” noteert ze.

En: “In fact, the geniuses who came up with the campaign were so effective in focusing attention on women’s milk factories, they seem to have forgotten their job was to sell those pesky suits. Barely any appear in the photos, especially if you click on the “uncensored” version of the campaign. Actually, I spoke too fast. You can clearly see the bottom half of a suit jacket behind all those erotically Photoshopped water drops. See there? It’s right between Lady No. 1’s bum and Lady No. 2’s boobs. Right where No. 2’s hand meets No. 1’s behind, a sexualized (and fake) pose that women in magazines can’t seem to get enough of!

SuitSupply3

Haar conclusie: “The objectification of women’s bodies and assumptions of heteronormativity in advertisement aren’t new practices, but they’re starting to get really old. It’s 2014, high time companies realize they can sell products without relying on belittling notions of who we are.

Effectbejag
Vagianos en Plank hebben wel een puntje. De campagne waar Suit Supply in 2010 naam mee maakte, werd behalve als ‘voer voor verkrachters’ door velen gezien als stijlvol. Zie dit shot van topfotograaf Carli Hermes:

SuitSupply4De kwalificatie stijlvol hebben we nog niet gehoord over de tieten- en kontenparade die de zomercollectie van 2014 moet verkopen. Wel gehoord: kritiek op de fotoshoppers. Want waar komt die donkere borst in het midden opeens vandaan?

SuitSupply2

Onderwerpen