NS: geef de schoonmakers wat meer geld voordat de reizigers massaal gaan carpoolen

Sinds vorige week staakt het schoonmaakpersoneel van de NS. Ze protesteren tegen de vastgelopen cao-onderhandelingen. Nu ben ik in principe een voorstander van ‘niet over je heen laten lopen’ en ‘voor jezelf opkomen’ (ik raad het anderen regelmatig aan, maar zou zelf nog wel eens wat beter naar mijn eigen advies kunnen luisteren), maar in dit geval is het gewoon niet praktisch. Het is een bende in de trein. Reizigers zuchten en steunen nog meer dan normaal, twitteren foto’s van de vuilnisstapeltjes in de coupés en kunnen met de Bugaboo niet meer door het gangpad manoeuvreren omdat de pakjes Vifit en servetjes van de Smullers tussen de wielen blijven steken.

Nu overweegt de NS om eigen kantoorpersoneel vanachter hun bureau vandaan te trekken en in te zetten om de troep in de trein aan te pakken. Dat lijkt mij een feest. Het ultieme signaal aan je werkgever dat je niet voor één gat te vangen bent, flexibel inzetbaar en oplossingsgericht kunt denken. Op de dag dat de kantoormedewerkers de bezem pakken en met van die gele plastic handschoenen op pad gaan, reis ik zeker met de trein.

Of dat er van gaat komen, moeten we nog zien: de twijfel ligt al besloten in het woordje “overweegt”. De NS dekt zich alvast in, zo van: ‘we zijn bezig met het probleem en denken na over verschillende oplossingen, maar welke het gaat worden weten we zelf ook nog niet. Misschien wel geen één’.

Verder meldden ze een proef te willen doen met vuilniszakjes uitdelen aan reizigers. Het doet me denken aan Lowlands: de bezoekers van dit muziekfestival krijgen aan het begin van het weekend een grote gele vuilniszak met de vraag of ze hier hun half opgegeten krentenbollen, klef geworden kaas en lege bierblikjes in willen verzamelen. Ik denk dat één derde van de bezoekers meewerkt aan dit toch heel redelijke verzoek.

Een woordvoerder van de NS zei over de vuilnissituatie in de treinen: ‘De reiziger is elke keer weer de sjaak’. Ja en nee. Geef ons die zakjes en een derde van het probleem is opgelost. Maar geef de schoonmakers vooral wat meer salaris of betere secundaire voorwaarden, zo schijnen ze bij ziekte de eerste twee dagen uitbetaald te willen krijgen. Nou, NS, dat zou ik maar doen. Het kost misschien iets meer geld, maar je ziet toch hoe hard ze nodig zijn? Straks zijn jullie klanten die troep beu en gaan ze carpoolen; stakende treinreizigers door stakende treinschoonmakers, dat lijkt me ook niet al te best voor de inkomsten.