Zo gaan Rick en Merel het NOS Journaal slopen

Nou-nou, we zouden bijna denken dat RTL ontevreden is over RTL Nieuws. In april kreeg de nieuwsdesk al een vrouwelijk facelift met het aantrekken van Merel Westrik, nu is het decor aan de beurt: vanavond is de première.

Weg met het oranje, weg met de desk. Rick Nieman, Merel Westrik, Roelof Hemmen en Daphne Lammers paraderen vanaf vanavond langs de schermen. U weet wel, zoals ze dat sinds twee jaar ook bij de NOS doen.

RTL schakelde de Britse Mark Porter in, die in 2005 The Guardian voorzag van een prijswinnende metamorfose. Nieuw logootje, nieuw kleurtje – op de website van RTL zei de marketingafdeling er het volgende over: ‘Of we het nieuws nu kijken op tv, volgen via internet of mobiele apps, we zien de wereld steeds door een rechthoekig kader of frame. Dit frame is de basis geworden voor onze visuele identiteit, van de nieuwe logo’s tot aan het decor in de nieuwe studio.’

Allemaal leuk en aardig die verkooppraat, maar het verhult dat het merk toe is aan vernieuwing om de concurrentie (lees: de NOS) bij te blijven.

De kijkcijferwedloop tussen RTL en de publieke omroep is al even gaande. Humberto Tan heeft met zijn RTL Late Night met succes de aanval geopend op Jeroen en Paul, op wie de concurrentie een verlammende werking lijkt te hebben gehad. In plaats van scherper te worden door Tan gaven de heren zelf aan een ‘minder seizoen’ te draaien, wat mede aanleiding is om er na dit seizoen maar mee te stoppen.

En in 2011 bewees ook het NOS Journaal zich niet onverslaanbaar toen RTL Nieuws vele duizenden kijkers meer voor zich won dan het Staatsjournaal. Rick Nieman vertelde er nog zo trots over in De Wereld Draait Door; hoe dit slechts het begin was.

Maar in mei 2012 kwamen de dames en heren van de NOS met een vernieuwd decor. De anchors aan de wandel, de camera’s aan een mechanische arm – like they do it on BBC. De NOS verjongde met Annechien Steenhuizen opvolger van (Rick Nieman’s partner) Sacha de Boer. Bovendien verhuisde DWDD naar Nederland 1, direct voor het Achtuurjournaal en precies tijdens het RTL Nieuws. Op een gemiddelde doordeweekse avond kijken tegenwoordig zo’n twee miljoen mensen naar het NOS Journaal, waar het RTL Nieuws van half acht het met één miljoen moet doen.

Een zware dobber dus voor het RTL-team, maar de eerste screenshots van het nieuwe decor (copyright RTL Nieuws) mogen er zijn. Gaat RTL na Pauw en Witteman nu ook het NOS Journaal slopen?

Schermafbeelding 2014-05-05 om 17.22.48 Schermafbeelding 2014-05-05 om 17.24.28 Schermafbeelding 2014-05-05 om 17.24.37