Betaal uw maaltijd met een foto op Instagram

Wie zo nu en dan een kijkje neemt op Instagram, weet dat het thema ‘Eten’ nogal geliefd is bij fotograferend Nederland. Restauranteigenaren en koks waren er tot nu toe niet bepaald blij mee dat hun gerechten massaal op internet verschenen. In de pop-up store The Picture House in Londen zijn ze dat wel: daar worden gasten die een kiekje van hun eten instagrammen zelfs beloond met een gratis maaltijd.

Het is een idee van Birds Eye, een merk van diepvriesproducten, dat hiermee reclame wil maken voor twee nieuwe producten die ze op de markt brengen. Gasten die in het tijdelijke restaurant (dat woensdag wordt geopend) een maaltijd bestellen, daar vervolgens een foto van maken en ‘m op Instagram plaatsen met de hashtag #BirdsEyesInspirations,  krijgen hun maaltijd gratis. De inzenders krijgen daarbij ook persoonlijke tips van Marte Marie Forsberg, een populaire ‘foodstagrammer’.

Over het algemeen zijn restauranteigenaren en koks niet bepaald enthousiast als foto’s van hun gerechten linea recta op internet worden geplaatst. Het zou ongemanierd zijn en de tijd die er voor wordt genomen om een geschikte foto van het gerecht te maken, zou de kwaliteit van het eten niet ten goede komen. Daarbij wordt het de concurrentie op deze manier ook een stuk makkelijker gemaakt om bijzondere gerechten te kopiëren. Een aantal Amerikaanse restauranteigenaren ging vorig jaar daarom al over op een ‘foodstagramverbod’.

Of verbieden nou zo gezellig is, valt te betwijfelen. Restaurant Comodo in New York accepteerde de drang van hun gasten om voedsel te fotograferen en speelde daar op in met een Instagram-menu.