Handleiding: Beter Billenknijpen in zes eenvoudige stappen!

Gisteren gebeurde het me weer twee keer. Billenknijpen. Eerst ’s middags, tijdens een spekgladde afdaling van een Giro-etappe, en laat op de avond, tijdens de penaltyreeks in de Europa League-finale, nog eens.

Er bestaan veel misverstanden over billenknijpen tijdens sportwedstrijden. Zo zou het altijd gepaard moeten gaan met een dun streepje zweet (niet te verwarren met ‘het loopt hem/haar dun door de broek’) en zou het billenknijpmoment uitsluitend kunnen plaatsvinden wanneer iemand van hogerhand – liefst de commentator – het aankondigt.
Hierbij geef ik, jaren ervaring als thuisbillenknijper, graag hierbij enkele tips and tricks voor beter (en vooral: verstandiger) billenknijpen tijdens sportwedstrijden.

1. Knijp niet te hard
De kans bestaat dat u in de opwinding van het spel onmiddellijk begint met knijpen uit alle macht. Doe dit niet, bouw het knijpen zachtjes op: als het nu spannend is, wordt het vermoedelijk straks nog spannender. Een afdaling duurt een kwartier, een penaltyreeks ook en een slotfase van een beetje spannende cricketmatch kan gerust twee weken duren. Zo lang billenknijpen kan uw dood worden, begin dus met een zachte spanning waarbij u de beide billen een klein beetje samentrekt – maar nog niet helemaal.

2. Knijp met beleid
Ken uzelf, billenknijper. Hebt u getrainde billen, of is het voor u allemaal nog nieuw? Daarvan hangt de kracht van uw kneep af. Het kan bijvoorbeeld aan te bevelen zijn door al eens te proefknijpen op een moment dat er van spanning geen sprake is. Kijkt u bijvoorbeeld Roy Donders (of Buitenhof, net wat u wil): span uw bips dan zachtjes tot het volgende reclameblok (of de eerstvolgende keer dat het woord ‘Europa’ wordt gebruikt). Kijk wat u aankan, iedere bil is anders.

3. Praat erover
Niets zo prettig als samen een potje billenknijpen. Alleen kan het soms lastig zijn het bespreekbaar te maken. Sommige mensen ervaren het bespreken van billenknijpen als te intiem of zelfs gênant. Wees wijzer: dit is de 21ste eeuw. Billenknijpen hoort erbij. Bovendien: eenmaal over die drempel, zult u zien dat het steeds makkelijker wordt.

4. Knijp samen
Heeft u het eenmaal bespreekbaar gemaakt, dan is er weinig prettiger dan samen knijpen. Ook nu geldt weer: begin niet te vroeg. Niet iedere corner is een billenknijpmoment. Spreek met elkaar een moment of een teken af.

5. Train de billen
Het WK komt eraan. Met een boel geluk (en een heerlijk functionerend 5-3-2-systeem) wordt dat een maand lang collectief billenknijpen. Wees hierop voorbereid. Het zou toch hartstikke jammer zijn als het hele gezelschap halverwege de wedstrijd tegen Chili het achterwerk moet ontspannen omdat u in de wedstrijd tegen Spanje al te veel in uw reserves hebt getast. Vraag bij een sportschool bij u in de buurt naar oefeningen om het billenknijpen te oefenen. Iedere gediplomeerde personal trainer kan u verder helpen.

6. U bent uw eigen knijper
Wie weleens een sportwedstrijd op televisie heeft gezien, weet hoe bepalend commentatoren kunnen zijn:

‘Dit is billenknijpen!’, of ‘We kunnen niets anders doen dan billenknijpen!’, of het dwingende ‘Billenknijpen maar!’

Trekt u zich hier niets van aan. Ze zeggen maar wat, het is hun werk, zoals spinninginstructrices moeten blijven lachen, zelfs als hun vlecht in het wiel komt. Of gaat u ook wat te drinken halen als de commentator zegt dat het kan?

Dit zijn slechts enkele algemene wenken. Voor meer informatie surft u naar billenknijpen.nl of bestelt u het Billenknijpen Thuispakket (incl. coach-cd, opzwepende muziek en een boekje met billenknijptips van BN’ers als Karin Bloemen, Gigi Ravelli en Rick Brandsteder) à €34,95 slechts.

Knijp ze!