Overzicht: film over schuinsmarcheerder DSK internationaal wisselend ontvangen

Het leven van Dominique Strauss-Kahn is al langere tijd verre van onomstreden en nadat de beerput over zijn extravagante seksleven in 2011 opende, was het wachten tot er een film over zijn wonderlijke levenswandel zou verschijnen. De film kwam er, werd her en der gekraakt, maar DSK is niet blij. Sterker nog, hij gaat een klacht indienen tegen Abel Ferrare, de maker van Welcome to New York.

In de film wordt DSK gespeeld door de Frans/Russiche acteur Gérard Depardieu en wordt hij neergezet als een door seks geobsedeerde macho die een jetsetleven extraordinaire leidt met champagne, veel geld en seksorgieën. Volgens DSK kan dat niet door de beugel. Zijn advocaat Jaen Viel zegt daarover: “Dominique Strauss-Kahn is geschrokken en walgt van de film. Hij heeft zijn advocaten ingeschakeld en zal een klacht indienen wegens eerroof.”

Smerig en vreugdeloos
Eerroof of niet, de recensenten die aanwezig waren op het filmfestival in Cannes of de film online zagen, zijn niet eensgezind over de film. De Franse media kraken de film – niet geheel gek overigens, aangezien van DSK wordt gezegd dat hij grote invloed heeft in de Franse media. Welcome to New York werd ook gefinancierd zonder steun van de Franse televisiemaatschappijen, iets wat uitzonderlijk is in Frankrijk. Le Monde spreekt van een ‘grote zieke film’ en het weekblad l’Express noemt het mediacircus dat rondom de film is ontstaan een overwinning voor de marketing van ‘een heel slechte film’, die bovendien ‘saai’ wordt genoemd.

Buiten Frankrijk zijn de kritieken wisselend. The Telegraph geeft de film slechts twee van de vijf sterren, maar The Guardian roemt daarentegen de rol die Depardieu speelt en schrijft dat hij waarschijnlijk genomineerd zou zijn voor beste hoofdrolspeler, ware het niet dat de flim niet behoorde tot het officiële gedeelte van het Cannes festival. Ook schrijven zij: ‘Welcome to New York bewijst uitermate boeiend te zijn. Het is een werk van haveloze heerlijkheid; vies, maar een tegengif voor de verfijnde officiële line-up.’ Ook The Independent roemt Derpardieu,maar noemt de film net zo goed smerig en vreugdeloos. Hier zet stadskrant Het Parool de film weg als waardeloos, treinkrant Metro daarentegen kopt dat Depardieu begrip kweekt voor de bankenbaas.

Antisemitisme
De ex-vrouw van DSK, Anne Sinclair, noemt de film zelfs antisemitisch. Als hoofdredactrice van de Franse afdeling van The Huffington Post reageerde zij op de wijze waarop zij in de film wordt gepresenteerd. Haar personage wordt voorgesteld als een vrouw met geld en macht die een fortuin erfde dat tijdens de oorlog op slinkse was vergaard. Dat terwijl haar grootvader een beroemde joodse kunsthandelaar was die naar New York vluchtte en een groot deel van zijn collectie verloor. Sinclair schreef: “De toespelingen op mijn familie tijdens de oorlog zijn vernederend en lasterlijk. Ze zeggen het tegenovergestelde van wat er daadwerkelijk is gebeurd. Mijn grootvader moest vluchten voor de nazi’s en het Vichy-regime nam hem zijn Franse nationaliteit af. Mijn vader sloot zich aan bij France Libre en heeft tot de bevrijding gevochten.”