Eindexamen? Dit zijn enkele legale alternatieven voor Ritalin om je concentratie te verhogen

Met de eindexamens in volle gang zijn de middelbare scholieren weer hard aan het blokken.

Terwijl ze voorheen vooral bekend stonden als grootverbruikers van chemische energiedrankjes met een hoog cafeïnegehalte en dito suikerwaarden, lijken ze nu hun toevlucht gezocht te hebben tot de Ritalin van hun met ADD en andere concentratiestoornissen gediagnosticeerde vriendjes en vriendinnetjes.

Hoewel Ritalin een effectief middel is dat de concentratie inderdaad verhoogt, zitten er aan het gebruik ervan wel een aantal flinke nadelen. Het middel, dat niet voor niets alleen op doktersrecept te krijgen is, werkt bovenal verslavend. Daarbij kan het zorgen voor een verminderde eetlust en een duf gevoel dat het hele doel van het nemen van het middel teniet doet – er is dan sprake van concentratieverlies, in plaats van een toename.

Ritalin nemen teneinde de concentratie te verbeteren is dus bedenkelijk. Wellicht ben je een middelbare scholier die op dit moment met de handen in het haar (want: geen ADD-vriendjes en dus geen toegang tot Ritalin) en de neus in de boeken zit, of misschien heeft u een zoon of dochter die momenteel door deze stressvolle periode heen moet. De volgende, volledig legale middeltjes zorgen ervoor dat concentratie en alertheid op natuurlijke wijze toeneemt.

Allereerst zijn daar de B-vitaminen, en dan met name vitamine B6 en B12. Zij zitten veelal in vlees, melkproducten, granen en kaas. Een gezonde dosis vitamine B6 zorgt ervoor dat alertheid en motivatie toeneemt terwijl B12 vooral bevorderlijk is voor de hersenstofwisseling en het geheugen. Ook omega 3-vetzuren zijn goed voor een soepele werking van de bovenkamer, deze komen vooral in vette vis voor.

Het gros van de werkende en studerende bevolking ligt aan een semi-constant koffie-infuus, en toegegeven: het bittere zwarte drankje geeft ook vaak net dát duwtje dat een saaie kantoordag zonder inkakmoment mogelijk maakt. Dit is uiteraard bevorderlijk voor alertheid en energie, maar voor wie langer door moet is groene thee een beter middel. De werkzame stof, L-Theanine, heeft namelijk een rustgevende en stressverlagende werking, zonder dat de gebruiker daar suf van wordt.

Tot slot zijn daar nog de gangbare middelen die een direct oppeppend effect hebben: Cafeïne en snelle suikers (dextrosen). Hierbij geldt het oubollige devies: less is more. Een snel merkbaar effect is vaak een teken dat er later een crash volgt, in de vorm van een dip of lusteloos gevoel. Deze middelen zijn dus beter om in te nemen vlak vóór een examen, voor een kleine extra boost.