Waarom de reclamestunt voor dug-outs ongepast is na het Twijzel-drama

Het drama van afgelopen week was de dood van een 10-jarig meisje tijdens korfbaltoernooi op een basisschool in Twijzel. Naast één dode waren er ook nog drie zwaargewonde basisschoolleerlingen. Oorzaak: een slecht onderhouden of door ronduit ouderdom instortende dug-out.

Een bedrijf uit Almelo, ERMA Sport, speelt ‘handig’ in op het drama. Of probeert er handig een slaatje probeert te slaan, zo u wilt. Het bedrijf stunt namelijk met een korting op aluminium dug-outs, die nu voor een ‘sterk gereduceerd tarief’ verkrijgbaar zijn. Volgens het bedrijf zelf omdat ‘zij wil bijdragen aan de veiligheid op de sportvelden’. Het roept wisselende reacties op in het hele land, sommige positief, andere negatief. Medestanders vinden het een goede actie om dit soort drama’s in de toekomst te voorkomen, tegenstanders zeggen dat het een misselijkmakende actie is om wat extra geld te verdienen. De vraag is: mag je een drama als dit aangrijpen om reclame te maken voor je eigen bedrijf?

Ongepast
Ons antwoord is: nee. Want dit is gewoon een marketing-actie. De intentie van het bedrijf is moeilijk in te schatten, en zal misschien niet eens zo slecht bedoeld zijn, maar het feit dat je je eigen product als wél veilig bestempelt en tegen kortingsprijs aanbiedt is inspelen op de enorme media-aandacht die deze gebeurtenis met zich meebrengt. Het is namelijk niet zo dat men pleit voor aluminium dug-outs in het algemeen, maar om hún dug-outs die nú in de aanbieding zijn. Waarmee het bedrijf er meteen voor zorgt dat alle sportclubs die nog in het bezit zijn van een stenen dug-out zich haast gedwongen voelen om bij hen een aluminium dug-out te bestellen.