Waarom ik geen auto meer heb: de cijfers

Het was VVD-fractievoorzitter Mark Rutte die zich bekommerde om de onder belastingen gebukt gaande automobilist. Het is premier Mark Rutte die het de autobezitter nog moeilijker maakt met hogere belastingen.

Autorijden, of het nou op een landweggetje, een provinciale weg of de snelweg is, is de ultieme vorm van vrijheid. Je kunt gaan en staan waar je wil. Er is niemand die je tegenhoudt om naar vrienden, familie of het verre buitenland te rijden. Autobezit heeft van complete generaties die nooit verder kwamen dan hun eigen dorpje vrije mensen gemaakt. Het is dat ik geen groot fan ben van de sociale grondrechten in de Nederlandse grondwet, anders had ik er een willen toevoegen: het recht op een auto, omdat hogere mobilitieit meer vrijheid en dus meer geluk betekent.

Linkse agenda
Linkse politici vinden in principe (of beter gezegd: uit principe) dat het bezit en het gebruik van auto’s zwaarder moet worden belast. Mensen kunnen beter met de fiets of de trein naar hun werk, vinden zij. Autobezit en -gebruik moet worden ontmoedigd, en dat kan door de belastingen en parkeertarieven te verhogen. En onze allereerste VVD-premier voert die linkse agenda uit. Onvoorstelbaar.

Wie het kan lijden, blijft autorijden. Omdat we vrije mensen willen zijn, maar ook omdat we gewoon op tijd op ons werk moeten verschijnen en op familiebezoek willen op zondag – als er weer eens de hele dag aan het spoor wordt gewerkt en er amper treinen rijden. Voor een doorsneegezin wordt het echter steeds lastiger om een auto voor de deur te hebben staan. De automobilist is de ultieme melkkoe van de overheid, en de volgende cijfers bewijzen het.

De cijfers
Een gemiddelde automobilist (20.000 km per jaar) betaalt per jaar alleen al aan belastingen – accijnzen, btw – op benzine meer dan 1428 euro bij een gemiddeld verbruik van 1 op 14 (cijfer gebaseerd op CBS-gegevens van 2012). De totale belasting op benzine bedraagt meer dan één euro per liter, en de benzineprijzen stijgen jaarlijks, dus het huidige bedrag is nog een stuk hoger. Daar komt de motor- en rijtuigenbelasting nog bij. Voor een gewone middenklasser is dat 512 euro.

Verder betaalt een automobilist 21 procent assurantiebelasting op zijn autoverzekering. Dat is ongeveer 96 euro per jaar bij een verzekering van 45 euro per maand. Het totaalbedrag per jaar dat een gewone Nederlander voor een gewone auto kwijt is aan belastingen alleen al (zonder parkeervergunningen, parkeren in de stad, reparaties, de aanschaf van een auto et cetera, waar natuurlijk ook belastingen over worden geheven) is dus mínstens 2036 euro. Inderdaad, ruim een maandsalaris voor een modaal inkomen. En dat is nog een conservatieve schatting.

Duur, duurder, duurst
Je vraagt je bijna af waarom de verkeersborden langs de weg niet van goud zijn. Wie hoopte dat de VVD zou opkomen voor de belangen van de automobilist komt zwaar bedrogen uit. Rutte II heeft de accijnzen op diesel en lpg begin dit jaar verhoogd – waardoor steeds meer Nederlanders naar het buitenland rijden voor een goedkope tankbeurt, zoals de BOVAG keer op keer aantoont – en ook het bezit van een oldtimer is duurder gemaakt. De ANWB zei het niet voor niets eind vorig jaar ook al: de automobilist is de melkkoe van het kabinet-Rutte II. Autorijden wordt in tijden van crisis niet goedkoper, maar juist duurder gemaakt.

Ik heb daarom twee besluiten genomen. De eerste: de VVD krijgt (voorlopig) mijn stem niet meer. Er is op het moment maar één Kamerlid dat continu hamert op de nadelige effecten van de recente accijnsverhoging, en dat is CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt.
Het tweede: ik heb mijn auto (een prachtige donkerrode Ford Focus Sedan) na lang beraad de deur uitgedaan. Ik ben een deel van mijn vrijheid kwijt, en dat doet pijn, maar ik weiger pertinent te worden uitgemolken door de overheid.

Verslaafd
Ik koop weer een auto als de belastingen op autoverbruik en -bezit fors omlaag gaan. In België kost een liter benzine gemiddeld 15 cent minder, in Luxemburg bijna 50 cent. Hoe dat komt? In België zijn de accijnzen lager en in Luxemburg zijn zowel de accijnzen als de btw lager. Het loont dus om in het buitenland te tanken. Een overzicht van de belastingen die wij betalen vergeleken met België en Luxemburg (cijfers via: Brandstofprijzen.info):

belastingen

De beleidsmakers in Nederland zijn duidelijk verslaafd geraakt aan de belastinginkomsten die autobezitters opleveren. Het is bovendien een oliedomme verslaving, omdat de overheid niet eeuwig de belastingen op het bezit van een auto kan blijven verhogen. Op een gegeven moment is de rek eruit en zullen meer mensen hun auto, net als ik, de deur uitdoen. Is dat niet precies wat de overheid eigenlijk níet wil? Wie anders moet straks de gaten op de begroting gaan dichten?