Nike trekt alles uit de kast in imposante WK-reclame

Het WK lijkt bij uitstek de gelegenheid voor reclamemakers om zich van hun beste kant te laten zien. Veel reclames duren tegenwoordig zo lang dat het eigenlijk korte films zijn. Dr. Dré maakte een indrukwekkend filmpje met Neymar in de hoofdrol en Nike, al langer bekend vanwege goede reclames, brachten een maand geleden dit knappe pre-WK filmpje uit. Maar de meest recente reclame verscheen gisteren op YouTube: de imposante animatiereclame ‘The Last Game’.

Geanimeerde versies van Neymar, Zlatan Ibrahimovic, Cristiano Ronaldo, Wayne Rooney, Andrés Iniesta, David Luiz, Franck Ribéry en Tim Howard nemen het onder leiding van trainer Ronaldo als ‘The Originals’ op tegen hun eigen klonen (mocht u zich afvragen waarom Lionel Messi in dit rijtje ontbreekt: hij wordt gesponsord door Adidas). Waar de klonen het voetbal eerst overnemen en de stadions vanwege de voorspelbaarheid van het voetbal langzaam uitgestorven raken, wint risicovol en speels voetbal van ‘The Originals’ uiteindelijk uiteraard de eindstrijd.

Maar voordat die laatste overwinning wordt gerealiseerd zien we Zlatan (met een karikaturale knot) als straatverkoper van zijn eigen boek Ik, Zlatan, wordt Neymar al selfies makend door de makers op de hak genomen, is Cristiano Ronaldo een paspop in een etalage en werkt Rooney in de havens. Braziliaanse held Ronaldo redt de spelers en wijst ze op hun eigen krachten. En zoals het een echte feel good-film betaamt: de goeien winnen uiteraard van de slechten. Gezien de YouTube-teller na een dag al op zo’n 4,5 miljoen hits staat heeft Nike in ieder geval doel getroffen.