Spring naar de content

Gescheiden gymlessen moeten meisjes in beweging krijgen tijdens de gymles

Voor veel scholieren is de gymles een meer dan welkome afleiding na saaie lessen Frans, wiskunde of biologie. Maar dat geldt niet voor iedereen. Vooral meisjes hebben vaak helemaal geen zin om met de klas te sporten en komen daardoor te weinig toe aan beweging.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Carlijn Teeven

Dat blijkt uit een breed onderzoek van het UMCG en de Rijksuniversiteit Groningen naar de ‘psychosociale gezondheid en leefstijl bij jongeren tussen 13 en 19 jaar’. Uit het rapport blijkt onder andere dat drie op de tien zestienjarigen te weinig beweegt. Te weinig wil zeggen: minder dan een uur per dag matig intensief.

Van de meisjes is 37 procent niet geïnteresseerd in de gymlessen op school. De belangrijkste reden hiervoor is dat de nadruk te veel op balsporten ligt. Wetenschapper Menno Slingerland, die in april promoveerde op sportonderwijs, laat aan het ED weten dat 60 procent van de meisjes nauwelijks belangstelling heeft voor balsporten als volleybal of basketbal. Ook de competitiedrang tijdens de gymlessen wordt als vervelend ervaren.

Als mogelijke alternatieven voor de bestaande lessen worden zumba en dans genoemd. Maar ja, krijg als docent de stoere jongens uit een groep maar eens zo ver… Terug naar gescheiden gymlessen dan maar weer? Volgens Slingerland zou dat nog niet zo’n gek idee zijn. Uit zijn onderzoek bleek dat gescheiden lessen door de meisjes een stuk beter worden gewaardeerd.

Maar daar is Niels Reijgersberg, verbonden aan het Mulier Instituut voor sociaal-wetenschappelijk sportonderzoek, het niet mee eens. Gescheiden bewegingsonderwijs op middelbare scholen zou integratie in de weg staan. De meiden zullen het dus voorlopig met volleybal en basketbal moeten doen. Tenzij docenten de jongens aan het zumba’en weten te krijgen natuurlijk…