Taxichauffeurs in Londen schieten zich met staking in de voet: gebruik Uber stijgt 850 procent

Vandaag staken de taxichauffeurs in Londen en nog wat andere steden tegen de in hun ogen oneerlijke concurrentie van de dienst die de app Uber aanbiedt.

Sinds de start van Uber in 2010 woedt er een ware veldslag in taxiland. Aanvankelijk ging het uitsluitend om vervoer in San Francisco met auto’s uit het topsegment, zoals Ford Lincolns en de BMW 7-serie. Maar al snel breidde de service zich uit naar andere grote Amerikaanse steden, en direct daarna was het succes wereldwijd niet meer te houden. Het gaat nu niet meer alleen om luxe auto’s; als je auto er maar een beetje fatsoenlijk uitziet, kun je je aanmelden voor een leuke bijverdienste.

Uber brengt het personenvervoer terug naar hoe het hoort te zijn: snel en efficiënt van A naar B, in een nette auto met een idem chauffeur tegen een faire prijs. De app op je smartphone fungeert als taximeter, en er wordt afgerekend met een creditcard. Uber noemt zichzelf nog altijd een startup en haalt financiering op voor zijn groei. Bij de laatste financieringsronde in mei werd het bedrijf gewaardeerd op 17 miljard dollar.

Sindsdien weet de traditionele taxisector niet meer hoe ze het heeft. Jarenlang werd daar gewerkt aan een afbraak van service en imago tegen almaar hogere prijzen. Al decennia moet er in tal van steden flink worden betaald om überhaupt op een taxi te mogen rijden. En dan komt daar een aantal snotneuzen die het hele businessmodel met een slimme dienst overhoop gooit.

In tal van landen bemoeien burgemeesters en ministers zich al met deze schande; in Londen is de kwestie op dit moment nog onder de rechter, want bij wet is geregeld dat alleen ritprijzen alleen met officiële taximeters mogen worden berekend. Het verweer van Uber: die wetgeving dateert uit 1998, toen er nog helemaal geen smartphones waren die het kunstje nu ook kunnen. Beter en goedkoper.

De Londense taxichauffeurs beoogden vandaag het halve personenvervoer in de City plat te leggen met een staking. Hun resultaat: Uber meldt een stijging van zijn aantal Londense ritten met 850 procent.

Ook in Nederland kunt u zich aanmelden: als gebruiker én als chauffeur. Uber lijkt niet te stuiten.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, ASML, DSM, Heineken, Philips, Shell en Unilever en is long in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn. Volg Dr. Doom op Twitter.