Gekke groenten. Nieuwe rage tegen voedselverspilling?

Stel, je bent een wortel. Een kromme wortel, om precies te zijn. Of een aardappel met bulten, een sinaasappel met uitstulpende navel, een goudrenet die op de Eiffeltoren lijkt. Dan hoor je tot de dertig procent van alle groente en fruit in de wereld die misvormd opgroeit en om die reden direct na de oogst wordt weggesmeten.

Dat is doodzonde natuurlijk, vond ook de Franse supermarktketen Intermaché. Zij bedacht daarom de term ‘Les fruits et légumes moches’ of, voor internationaal gebruik, ‘Inglorious fruits and vegetables’, gooide er een gelikte reclamecampagne tegenaan, en hop, een nieuwe rage was geboren: gekke groenten. Raar fruit.

Rare snijbonen
Het idee was om alle afgekeurde groenten en fruit (peren met een bult, een citroen in de vorm van een kabouter, de aardappel die op je opa lijkt) kortom, alle rare snijbonen uit handen van de shredder te redden en in de supermarkt te verkopen, maar dan 30 procent goedkoper. Dat werkte als een tierelier. In no time waren de bakken met rare groenten en fruit leeg. Er volgden meer supermarktketens in Frankrijk die zich gingen bezighouden met campagnes tegen voedselverspilling, en in Groot-Brittannië ging een soortgelijk project van start.

Het Waalse parlement is helemaal goed bezig. Dat heeft een wet aangenomen tegen ‘levensmiddelenverspilling door supermarkten’. Waalse supermarkten mogen geen misvormde groenten meer weggooien, anders raken ze hun licentie kwijt.

Wat de boer niet kent, dat vrêt-ie niet
En Nederland? Ons eigen hippe, bewuste, immer vooroplopende, eigenwijze, progressieve, milieubewuste Nederland? O wacht, ik loop achter, sorry, dat was natuurlijk in de vorige eeuw. Ik vergeet soms dat Nederland allang geen land meer is om trots op te zijn. We zijn een land van ‘wat de boer niet kent, dat vrêt-ie niet’. Een juichpakkenland.

Ondertussen gaat de verspilling gewoon door. In Nederland bijvoorbeeld gaat het om 10 procent afzichtelijke komkommers en misvormde schorseneren die dagelijks tot pulp worden vermalen. Terwijl 2014 door de Europese Unie nota bene is uitgeroepen tot het jaar tegen de voedselverspilling.

Iets gemist?
Terug naar de supermarkten. Er schijnen begin dit jaar (twee) afspraken te zijn gemaakt met Nederlandse supermarktketens om klanten bewuster te maken van voedselverspilling. Oké. Dat is een begin. Mooi. Maar, het is nu bijna juli, en misschien leef ik onder een steen, maar ik heb nog niets vernomen over de Nederlandse consument die gemiddeld per jaar 50 kilo voedsel weggooit, en wat wij daartegen kunnen doen. Heb ik iets gemist?

Nee, natuurlijk heb ik niets gemist. In Frankrijk heeft men tenslotte ook niets gemist. Ze hebben het daar gewoon goed aangepakt. Met strakke reclamecampagnes en bevlogen mensen die hun nek durfden uit te steken.

Kromkommer
Dus, waar blijven jullie, Nederlandse supermarkten? In plaats van iedereen op te roepen om te ‘hamsteren’ en te gillen dat je ‘slim bezig’ bent, kunnen jullie beter vreemd fruit gaan hamsteren voor minder geld. Dát is pas slim bezig zijn.
Gelukkig zijn er nog helden in Nederland. Twee organisaties houden zich bezig met een ‘rare groenten- en fruitproject’: Ugly Food en Kromkommer. Mooie intiatieven, waarbij vooral Kromkommer zich slim profileert. De site en de producten zien er flashy uit. Jammer genoeg zijn die producten maar op enkele verkooppunten te krijgen, verkooppunten waar ik trouwens nooit eerder van had gehoord.

Supermarkten, waar blijven jullie?
Het wachten is op een supermarktketen die begrijpt dat dit ‘het nieuwe product’ is. Die er geld in steekt. Dat het succesvol kan uitpakken zien we in Frankrijk, waar iedereen dolenthousiast is. Logisch, het concept verkoopt niet alleen goed, je helpt ook mee aan een betere wereld. Tegelijkertijd geef je arme gezinnen de kans gezonder te eten, tenslotte zijn misvormde groenten 30 procent goedkoper dan de gewone.

Ik zie het al voor me. De selfies op Facebook met kromme wortels, debiele bintjes, afzichtelijke aubergines. Gewoon, bij Albert Heijn.

Meer leuke content? Like ons op Facebook