Vijf recente veiligheidsmaatregelen die een vliegreis ergerlijk maken

Reizigers naar de Verenigde Staten kunnen voortaan maar beter hun elektronische apparaten volledig opgeladen meenemen. De Amerikaanse regering heeft namelijk besloten dat een elektronisch apparaat dat niet aangezet kan worden een mogelijke bom kan verbergen.

De nieuwe maatregel is er slechts eentje die de controles op vliegvelden in de jaren na 9/11 langzaam maar zeker steeds extremer maken, waardoor vliegen steeds meer een pain in the ass wordt voor de reiziger. Een overzichtje.

1. Alle bagage wordt gecheckt
Op 1 januari 2003 werd er een zogenoemde ‘100% Hold Baggage Screening’ ingevoerd op alle vliegvelden, wereldwijd. Dit betekent dat alle ingecheckte bagage door een scanner gaat en gescreend wordt. Op Schiphol gebeurt dit veelal automatisch. Handbagage ging al langer door een röntgenscan.

2. De alom gevreesde vloeistoffenregel
Deze, in november 2006 ingevoerde regel heeft een hoop gemopper en oeverloze discussies met douane-personeel tot gevolg gehad. Het is op alle vluchten niet meer toegestaan om meer dan 100 milliliter aan vloeistof en gels (en ja, dat betekent ook tandpasta) mee te nemen in uw handbagage. Volgens deze berichten uit 2010 zou deze regel vorig jaar afgeschaft worden door de komst van betere apparatuur die springstoffen in vloeistoffen herkent, maar tot op heden is dat nog niet het geval. Laat die heupflaconnetjes wodka dus maar thuis.

3. De bodyscan
Hier had Schiphol een primeur op de (om logische redenen) paranoïde Amerikanen. Lang voordat de bodyscan in de VS werd ingevoerd, liepen er bij ons al tests met deze scanner, die een reiziger helemaal doorlicht. Het apparaat maakt een scan van de buitenkant van een lichaam, met behulp van zogenoemde Millimeter Wave Technologie. Op het scherm is sinds 2010 geen naakt lichaam meer te zien, maar de omtrek van de persoon, en mogelijk verborgen wapens of drugs.

4. Uitbreiding camera’s op Schiphol
Onze grootste luchthaven doet niet aan halve maatregelen. Waren ze in 2006 al snel met het invoeren van de bodyscans, deden ze daar vier jaar later nog een schepje bovenop met een enorme uitbreiding van het cameratoezicht. Met behulp van meer dan 800 camera’s en getraind personeel van de Koninklijke Marechaussee worden cruciale punten op de luchthaven 24 uur per dag in de gaten gehouden. Big Brother is watching you.

5. En nu, de nieuwe maatregelen
Voordat u incheckt op een vlucht naar de VS kunt u dus maar beter controleren of uw mobiele apparatuur werkt. Volgens de Transportation Security Administration (TSA) komt dit door een reële dreiging vanuit de Jemenitische tak van Al-Qaeda en het Syrische Al-Nusra, die samen van plan zijn een vliegtuig op te blazen. Laptops, smartphones en Ipads hebben accu’s, en die geven op een röntgenscan een zwarte vlek. Het aanzetten van het apparaat is dus een noodzakelijk kwaad om te kijken of er geen explosief in verstopt zit.