Geen verschil tussen een GoPro en een TomTom

GoPro ging op 24 juni j.l. naar de beurs op een introductiekoers van $ 24 en knalde direct daarna omhoog. Op 1 juli werd bijna $ 50 aangetikt. Het bedrijf haalde $ 427 miljoen voor zichzelf en z’n aandeelhouders op en dat maakte dat de onderneming ruim $ 3 miljard waard werd. Binnen een week kwam daar nog eens zo’n bedrag bij, maar toen begonnen beleggers wat kritischer te kijken.

Gisteren – maandag – noteerde het aandeel $ 36,84 na een daling – alleen die dag – van ruim 5 procent. Dat had alles te maken met een artikel, dit weekend, in beleggersblad Barron’s. In dat artikel werd de terechte vraag gesteld wat GoPro nu eigenlijk is.

In 2009 kocht Cisco het bedrijf Flip voor $ 590 miljoen, twee jaar later stopte het ermee en waren de honderden miljoenen door het putje. De Flip was de GoPro avant la lettre: het apparaat paste in je broekzak, het was een camera waarmee je hoge kwaliteit video kon schieten. Zeg maar hetzelfde wat je nu kunt met je iPhone of Samsung.

En daar zit ‘m het probleem van de GoPro. Er is eigenlijk geen enkele reden – net als met de eerste TomTom – om te betalen voor de verpakking van iets dat op z’n best een functionaliteit is.

Als Apple of Samsung besluit dat het een aantrekkelijke markt is, dan zit de GoPro functionaliteit binnen een jaar in hun smartphones en zal de koers van GoPro op de beurs net zo’n duikvlucht doormaken als die van TomTom. Dat aandeel noteerde in 2007 nog ruim € 60 nadat het in 2005 naar de beurs ging.

Inmiddels staat het wat boven de € 5 maar het is ook al dicht bij de € 3 geweest.

Persoonlijk vind ik de GoPro een prachtig apparaat, zoiets bestond niet en moest er komen. We hebben er een in ons gezin en het levert prachtige filmpjes op. Net zo baanbrekend als TomTom ooit was. Met jammer genoeg waarschijnlijk met net zo weinig toekomst.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, ASML, DSM, Heineken, Philips, Shell en Unilever en is Short in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn. Volg Dr. Doom op Twitter.