Correspondent Russische staats-tv zegt baan op om MH17

De valse propaganda over de crash van MH17 door de Russische staatstelevisie Russia Today hing een verslaggever zo de keel uit dat ze per direct ontslag heeft genomen.

Het is nogal een beslissing, maar Sara Firth, correspondent in Londen namens Russia Today, wil zich niet meer associëren met de opdrachtgever waar ze vijf jaar lang voor heeft gewerkt. De druppel voor haar was hoe de Russische staatstelevisie om ging met de crash van vlucht MH17 gisteren in Oost-Oekraïne.

Veel wijst erop dat pro-Russische rebellen, gefinancierd en opgejut door Moskou, achter de aanslag op het passagiersvliegtuig zitten waarbij 298 mensen omkwamen. Maar Russia Today suggereerde gisteren meteen al dat Oekraïne achter de aanslag zit. Volgens Firth is het regel nummer één van Russia Today om Oekraïne de schuld te geven, wat de feiten ook zijn en welke nieuwe ontwikkelingen er ook volgen.

Daar is helemaal niets journalistieks aan. Pieter Waterdrinker, correspondent van De Telegraaf, twitterde het gisteren al: “Volgens Russische staats-tv hebben separatisten straaljager neergeschoten die Boeing eerder afschoot. En dit horen en zien miljoenen Russen.” Het ergste is nog wel dat ze zich er totaal niet voor schamen, daar bij Russia Today.

Firth, tegen Press Gazette: “Ik nam mijn besluit gisteren toen we het verhaal gingen brengen. Vanochtend werd ik wakker en toen wist ik dat ik niet meer terug kon gaan.” En: “Bovendien is [Russia Today] geen leuke organisatie.” Firth heeft dan misschien geen baan meer van de ene op de andere dag, ze heeft wél de eer aan zichzelf gehouden en ze hoeft niet langer alles goed te praten wat Russia Today doet. Dat is ook heel wat waard.