Oost-Oekraïne mijden: tig vliegmaatschappijen deden het al

Het luchtruim boven Oost-Oekraïne is een risicogebied, en vliegmaatschappijen weten dat. Ze weten dat al maanden. Maar de een nam het serieus, en de ander minder.

Voordat met een beschuldigende vingers wordt gewezen naar Malaysia Airlines is het goed om te weten dat vluchten over Oost-Oekraïne niet op een zwarte lijst stonden. De Internationale Burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties, de ICAO, keurde de route over Oost-Oekraïne niet af. Sterker nog, zij keurde de route goed, aldus Maleisië. Pas na de ramp van gisteren heeft de ICAO de route gesloten en spreekt ze van een ‘onveilige situatie’, aldus de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie.

Maar al maanden geleden, toen de situatie in Oekraïne nog als ‘gespannen’ werd omschreven, besloten andere vliegmaatschappijen het luchtruim boven het oosten van Oekraïne te mijden. Het Australische Qantas Airways, het Duitse Air Berlin en nog vier maatschappijen uit China en Zuid-Korea vonden dat geld en tijd geen reden mochten zijn om een dergelijk veiligheidsrisico te nemen.

In haar verweer wijst Malaysia Airlines erop dat zij lang niet de enige maatschappij is die bleef vliegen over het strijdgebied, waar het Oekraïense leger en pro-Russische separatisten al maanden recht tegenover elkaar staan. Vijftien van de zestien maatschappijen die zijn aangesloten bij de Association of Asia Pacific Airlines vlogen dezelfde route, aldus Malaysia Airlines.

De Boeing 777 van Malaysia Airlines was gistermiddag niet het enige toestel in de buurt van Donetsk. Twee toestellen van Singapore Airlines en Air India vlogen slechts vierentwintig kilometer verderop toen de ramp zich voltrok.