Waarom de zwarte dozen van MH17 ons niets nieuws zullen vertellen

Het is inmiddels 4 dagen geleden dat vlucht MH17 in het door separatisten bezette oosten van de Oekraïne is neergestort. Na dagen van moeizaam onderhandelen lijkt het erop dat de separatisten nu schoorvoetend meewerken.

De eerste trein met slachtoffers is inmiddels aangekomen in Charkov, en de zwarte dozen van de Boeing 777 zijn aan de autoriteiten van Maleisië overhandigd en zich volgens premier Rutte inmiddels in de trein bevinden. Maar het is onwaarschijnlijk dat de zwarte dozen nieuwe informatie aan het licht brengen, daarvoor moeten onderzoekers op de plek des onheils zelf kunnen werken. En daar is het een zooitje.

Als MH17 inderdaad door een raket werd getroffen, betekent dit dat de stroomvoorziening in het hele vliegtuig plotseling uit is gevallen en er dus geen vluchtdata en opnames bestaan van hetgeen in de cockpit is gezegd vlak na de inslag, aldus Martin Adler, veiligheidsexpert bij de British Arirline Pilots Association. Het lijkt daarom onwaarschijnlijk dat het analyseren van de informatie op de zwarte dozen van het vliegtuig ons meer zekerheid zal geven over wat er daadwerkelijk gebeurd is.

Het meest belangrijke bewijsmateriaal ligt nog in Oost-Oekraïne, pas als het puin dat daar over een groot gebied verspreid ligt geanalyseerd wordt, zal er meer duidelijkheid komen over wat de ramp precies veroorzaakt heeft, zegt Adler. Maar in dat gebied is het voorlopig nog een ongeorganiseerde bende, getuigt deze video waarin een verwarde mijnwerker een journaliste van de BBC plotseling de id-kaart van een Nederlands slachtoffer in handen duwt.

Adler denkt dat het scenario waarin een grondraket het vliegtuig in de lucht heeft doen uiteenvallen het meest waarschijnlijke is. Hoewel het onderzoeken van de resten verder uitsluitsel zal moeten geven, is het feit dat de resten van het vliegtuig en zijn passagiers over een groot gebied werden teruggevonden genoeg reden om aan te nemen dat het hoog in de lucht uit elkaar is gereten. Hoewel dat mogelijk ook zou kunnen komen door een zeer abrupt motorfalen, noemt Adler dat een wel heel erg onwaarschijnlijk scenario.