Nasleep MH17: Malaysia Airlines verder onder andere naam?

Terwijl Nederlandse onderzoekers toegang proberen te krijgen tot het gebied waar nog stoffelijke overschotten, persoonlijke bezitten en brokstukken liggen van vlucht MH17, wordt er in Maleisië uitgebreid nagedacht over de toekomst van Malaysia Airlines.

Het valt allemaal onder de nasleep van de aanslag op vlucht MH17, waarbij 298 mensen omkwamen, van wie 194 Nederlanders. Malaysia Airlines heeft een paar dingen gedaan om de schade te beperken voor het bedrijf, zoals het aanpassen van de vliegroute en het veranderen van de vluchtnaam van MH17 naar MH19.

Maar dat is niet genoeg. Want wie aan Malaysia Airlines denkt, denkt aan de ramp met MH17 boven Oost-Oekraïne. Maar ook aan vlucht 370 die begin maart van de radar is verdwenen tijdens een vlucht van Kuala Lumpur naar het Chinese Peking. Waarschijnlijk is het vliegtuig neergestort in de Indische Oceaan. Het toestel, met aan boord in totaal 239 mensen, is nooit meer teruggevonden.

Hugh Dunleavy, de commercieel directeur van Malaysia Airlines, denkt opvallend genoeg dat het bedrijf sterker zal verdergaan na de twee rampvluchten. Maar dan moet er wel wat veranderen. Het bedrijf is voor het grootste deel een Maleisisch staatsbedrijf. De vliegmaatschappij heeft grote financiële problemen, niet alleen door de twee vliegrampen dit jaar.

Volgens Dunleavy is het een optie om het bedrijf op te splitsen en onder een nieuwe naam door te gaan. Het is wrang voor de nabestaanden dat hier nu al over wordt nagedacht – nog lang niet alle slachtoffers zijn teruggekeerd naar het land waar ze vandaan komen en identificatie kan nog weken duren – maar als Malaysia Airlines wil blijven bestaan, dan is een nieuwe naam misschien wel de enige optie om het vertrouwen van de klant terug te winnen.