Spring naar de content

Glamourgangbangs en de verheerlijking van seksueel misbruik

Sinds ik vijf jaar geleden de Franse film Irréversible (2002) zag, kan ik ’s avonds niet meer door een tunnel lopen zonder aan de beruchte negen minuten durende verkrachtingsscène te denken. Hoe Monica Bellucci ten prooi valt aan een verknipte Fransoos staat voor altijd op mijn netvlies gebrand. Nekharen overeind, tenen gekromd, gruwelijk, rauw en realistisch.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Lisa Bouyeure

Nee, voor een verkrachting die er een beetje appetijtelijk uitziet moet je bij de modefotografen zijn. Kelderboxtaferelen worden met dure designerjurken, glinsterende sieraden en ingeoliede dijbenen van het benodigde vleugje glam en cachet voorzien.

Vier grijpgrage Kennen in een Indiase bus
Deze week kwam zo’n fotoserie uit de categorie glamourgangbang bovendrijven. In de shoot van modefotograaf Raj Shetye uit Mumbai, The Wrong Turn getiteld, probeert een prachtig opgemaakt en aangekleed model een handjevol grijpgrage Kennen van zich af te schudden. Locatie: een bus, waardoor het geheel nogal aandoet als een gestileerde variant van de New Delhi-busverkrachting die anderhalf jaar geleden het leven kostte aan een 23-jarige studente fysiotherapie.

Beeld uit 'The Wrong Turn' van Raj Shetye (via BBC)
Beeld uit ‘The Wrong Turn’ van Raj Shetye (via BBC)

 

Beeld uit 'The Wrong Turn' van Raj Shetye (via BBC)
Beeld uit ‘The Wrong Turn’ van Raj Shetye (via BBC)

Volgens Shetye is het geen bewuste verwijzing, en lag het concept er al voor de dood van Nirbhaya, zoals het anonieme slachtoffer op social media werd gedoopt. Opzet of niet, de serie zorgde voor gigantische woede onder de Indiase bevolking en werd woensdag wereldnieuws. De fotograaf heeft de foto’s inmiddels van zijn website verwijderd.

Guy Bourdin, geestelijk vader van het genre
Hoewel de combinatie aanranding en openbaar vervoer vooral in India van een ernstige gevoelloosheid getuigt, zijn zulke beelden niet nieuw. Al sinds de jaren vijftig wordt misbruik van vrouwen verheerlijkt door modefotografen, met de gevierde Guy Bourdin (1928-1991), die van de jaren vijftig tot in de jaren tachtig voor de Franse Vogue fotografeerde, als geestelijk vader van het genre.

Guy Bourdin - The Pentax Calender (1980) (via pasunautre.com)
Guy Bourdin – The Pentax Calender (1980) (via pasunautre.com)

De kleine Fransman beeldde vrouwen vaak wijdbeens of schijnbaar dood af, en werd berucht om de sadistische behandeling van zijn modellen, die hij naar verluidt uren aan het plafond liet hangen. Berucht is zijn uitspraak: “Oh, it would be beautiful – to have them dead in bed!” Context: twee modellen vielen flauw door een grote hoeveelheid parels die met lijm op hun lichaam was geplakt, met verstikking van de huid als gevolg. Drie van Bourdins geliefdes pleegden zelfmoord.

Huiselijk geweld in Prada
Ook recenter zijn er vergelijkbare voorbeelden te over, zoals een reeks geweerde campagnes van Dolce & Gabbana en Calvin Klein, en een fotoserie in de Italiaanse Vogue met als thema huiselijk geweld, in Prada uiteraard. Misbruik is een feestje, en jij bent uitgenodigd, hijgen de gelikte kiekjes.

Waarom zulke beelden juist in de mode blijven opduiken, een van de weinige vakgebieden waarin voornamelijk vrouwen en homoseksuele mannen de lakens uitdelen? Dat is misschien wel het grootste raadsel.

Monica Bellucci in een campagne van Dolce & Gabbana (1992) (via swide.com)
Monica Bellucci in een campagne van Dolce & Gabbana (1992) (via swide.com)

 

Gebande campagne van Dolce & Gabbana (2007) (via adsavvy.org)
Campagne van Dolce & Gabbana (2007) (via adsavvy.org)

 

De Nederlandse Lara Stone in een campagne van Calvin Klein Jeans (2010)
De Nederlandse Lara Stone in een campagne van Calvin Klein Jeans (2010) (via polyvore.com)