Speelt vervoersbedrijf Uber vieze spelletjes?

Het succesvolle en innovatieve vervoersbedrijf Uber, waarover we al eerder schreven, wordt ervan beschuldigd vies spel te spelen om andere vervoersdiensten uit de markt te drukken. En het is niet voor het eerst dat het snel groeiende bedrijf ervan wordt beticht steken onder de gordel uit te delen.

Lyft, een concurrent van Uber die vooralsnog alleen in Amerika actief is, beschuldigt het bedrijf ervan een vuile oorlog te voeren. Sinds oktober zijn er namelijk al 5.560 ritten besteld door mysterieuze bellers die niet kwamen opdagen, en de chauffeurs dus voor niets deden komen opdraven.

Concurrentie
Aangezien het noodzakelijk is om een account aan te maken voordat men een ritje kan bestellen, was het een en ander makkelijk uit te zoeken. Daaruit blijkt dat zo’n 170 chauffeurs van Uber verantwoordelijk zijn voor duizenden valse bestellingen bij concurrent Lyft, één chauffeur schreef via verschillende accounts eigenhandig zelfs 680 afzeggingen op zijn naam. Als de afzeggers een enkele keer wel kwamen opdagen, was dat om de chauffeurs van Lyft ervan te overtuigen ook bij Uber te komen werken. Überfanatiek zijn ze, daar bij Uber.

Gett, een andere concurrent van Uber, klaagde eerder al over meer dan honderd afzeggingen binnen drie dagen waarna alle afgezegde chauffeurs een baan aangeboden kregen bij Uber, inclusief startbonus. Hoewel het vervoersbedrijf ook toen verklaarde dat het aan zijn bijzonder gemotiveerde werknemers lag en van een doelbewuste aanval op de concurrentie geen sprake was, zegde het bedrijf in januari wel toe de tactieken in te zullen tomen. Daarvan lijkt echter weinig terecht te zijn gekomen, getuige de nieuwe klachten van Lyft.

Uber ontkent overigens ten stelligste dat het iets te maken heeft met het gedrag van zijn werknemers. Volgens hen gaat het gewoonweg om een aantal bijzonder gemotiveerde chauffeurs.

Nederland weinig klachten
In Nederland zijn tot nu toe weinig klachten over Uber binnengekomen, hoewel de reguliere taxidiensten uiteraard niet te spreken zijn over de veelal goedkopere (en beleefdere?) chauffeurs van Uber. Toch zou ook Nederland in de toekomst het toneel van een dergelijke taxioorlog kunnen worden als bedrijven als Gett en Lyft opduiken om de strijd met rivaal Uber op Nederlandse bodem voort te zetten.

Hoewel niet bewezen is dat de ongeoorloofde acties van enkele recruiters centraal door Uber worden aangestuurd, is het het bedrijf wel degelijk kwalijk te nemen dat het zijn werknemers niet in het gareel weet te houden. Voorlopig lijkt zich nu een concurrentiestrijd op de taximarkt te ontwikkelen waarin de grenzen van het toelaatbare worden opgezocht en overschreden. Iets dat overigens weinig verbazend is aangezien de markt volledig op zijn kop staat door de opkomst van de app-taxidiensten.