Operation SLOG: hoe Uber de concurrent probeert weg te pesten 

Haalde Uber zich eerst al de woede van de reguliere taxibranche op de hals, nu blijkt het taxibedrijf ook het gevecht aan te gaan met directe rivaal Lyft. De strijd om klanten die momenteel gaande is in de Verenigde Staten, doet in alles denken aan een ordinaire pestpartij, met Uber als sterkste en gemeenste jongen van de klas.

Zo blijkt uit documenten in handen van The Verge dat Uber speciale teams inschakelt, die chauffeurs van de concurrent moeten overtuigen om voor Uber te gaan rijden. Deze ‘ambassadeurs’ boeken met geleende creditcards en telefoons een ritje bij Lyft, en proberen de chauffeurs vervolgens om te praten.

Ook worden de ambassadeurs ingeschakeld om taxiritjes te bestellen bij Lyft, en deze vervolgens weer te annuleren. Op deze manier, waarmee al duizenden ritten gecanceld zouden zijn, moet voorkomen worden dat de concurrent voet aan de grond krijgt in de nog redelijk nieuwe markt. Eerder deze maand berichtte CNN al dat Uber 5560 taxiritten bij Lyft had besteld, en deze kort daarna weer afbelde.

Uit de verzamelde interviews en documenten blijkt verder dat Uber zo’n 1,5 miljard euro ophaalde bij investeerders. Een bedrag waarmee het de strijd tegen Lyft en andere concurrenten makkelijk zou winnen.

Zelf ontkent het taxibedrijf dat he ritten bij de concurrent bestelt om die meteen weer te annuleren. Operatie SLOG zou er slechts op gericht zijn om nieuwe chauffeurs te werven, op een eerlijke manier.

Of Uber voor Nederland ook een dergelijk ‘pestplan’ heeft opgesteld, is niet bekend. Lyft is tot nu toe alleen in Amerikaanse steden actief. Wie nog van plan was om een concurrerende onderneming op te zetten, is hierbij dus vast gewaarschuwd voor sde terke pestkop Uber. Of de startup te lijden heeft onder het nieuwe imago en daardoor klanten zal verliezen, moet de toekomst uitwijzen.