Bizar: zo populair is Nazi-kleding in Azië

Een Aziatische schone in nazi-officiersuniform, pet onder de arm. Er klinkt een luchtalarm, dan een bominslag. Al valt het schilderij achter haar nog net niet van de muur, het meisje blijft stoer in de lens kijken. Geen historische film maar een Zuid-Koreaanse televisiecommercial voor, jawel, gezichtscrème (lees verder na de video).

In Nederland ontstond deze week nog grote ophef over een kledingstuk van Zara dat deed denken aan de Tweede Wereldoorlog, maar in Zuid-Korea is nazi-chic een trend, net als in Japan, Taiwan, Hongkong, China en Thailand. Tieners krijgen geen genoeg van kleding versierd met hakenkruisen en nazi-adelaars, van SS-helmen, swastikasleutelhangers en hippe Drittes Reich T-shirts. En de hype lijkt de laatste jaren alleen maar te groeien. Hitler is there to stay.

nazi kleding(via)

In Thaise winkels koop je T-shirts met Hitler als teletubbie, Panda of McHitler. Je kunt er voor gefrituurde kip gewoon naar de Hitler, waarbij de Führer op het logo, compleet met schort en strikje, de plaats heeft ingenomen van Colonel Sanders. Of je neemt een Lange Leve de nazi’s-pastamaaltijd, want met Duitse worst.

Ook populair: je verkleden als SS-officier tijdens een cosplay, een theaterspel waarbij verklede tieners hun favoriete personages uit een mangastrip uitbeelden. Hitlers Mein Kampf, nog steeds verboden in Nederland, is er dus ook in manga-variant.

asian-couple-cute-nazi-cosplay 1Ongevoelig of dom
De meeste Aziaten doen nazi-chic af als een al dan niet humoristisch bedoeld fashion statement. Een vaak gehoorde reactie: “We zijn niet racistisch… we houden gewoon van de mode.” Sommigen trouwen zelfs als nazi’s omdat ze het er mooi uit vinden zien.

Het Chinese modemerk Izzue, dat zijn winkels met nazi-vaandels versierde, liet na geschokte reacties weten: “De meeste klachten zijn van buitenlanders. Dit is Hongkong, en Chinezen zijn ongevoelig voor nazisme.” In Thailand is het vaker voorgekomen dat scholieren in nazikostuum door de straten paradeerden. Het excuus dat volgde op de internationale kritiek: de Tweede Wereldoorlog heeft weinig prioriteit tijdens de geschiedenisles en ze bedoelen er echt niets slechts mee.

Wie een rondje Asian nazi-chic op het internet doet, stuit op zoveel ongevoeligheid en/of domheid dat het op de lachspieren werkt, met als toppunt een Gangnamstylemeets-nazi-chic-videoclip uit Mongolië.

Ook al mag er in Korea en andere Aziatische landen luchtig worden gedacht over het nazisme, het Simon Wiesenthal Centrum, dat neonazistische praktijken wereldwijd in kaart brengt, wijst er fijntjes op dat ‘als de nazi’s de oorlog hadden gewonnen, Hitlers racistische ideologie zich uiteindelijk tegen alle in zijn ogen inferieure rassen zou hebben gekeerd, dus ook tegen Aziaten’. Daar kan geen Zuid-Koreaanse gezichtscrème tegenop.