Eerste Nederlandse Spotify voor boeken slechts klein stapje in goede richting

Er is werkelijk van alles mis met Nederlands eerste abonnementsdienst voor e-books: de naam deugt niet (Elly’s Choice, wie is Elly?), het aanbod is veel te beperkt (tien boeken….), om van de gekozen genres (chicklit en literaire thrillers) nog maar te zwijgen. Positief: een klein stapje in de goede richting, dat hopelijk snel serieuze navolging krijgt.

Uitgeefconcerns Veen Bosch & Keuning en Dutch Media lanceerden deze week dan eindelijk een dienst voor boeken die lijkt op Spotify of Netflix. Voor de alleszins redelijke prijs van 2,99 euro per maand kun je je abonneren, en dan heb je maandelijks keus uit tien boeken die door een redactieraad (brrr) zijn geselecteerd. Het gaat overigens niet om nieuwe boeken, dat u dat goed begrijpt, maar om oudere ‘bestsellers’ die waarschijnlijk in papieren vorm in de boekhandel toch niet meer zoveel doen. De uitgeverijen werken samen met tabletgigant Samsung: bij aanschaf van een telefoontje krijg je een abonnement cadeau.

De schrijvers van de boeken bij Elly’s Choice (voornamelijk uit het fonds van Anmbo|Anthos trouwens) werken volop mee aan aan de nieuwe dienst en prijzen die op de website aan in een brallerig proza dat ze waarschijnlijk zelf niet hebben geschreven. Volgens die schrijvers (denk aan Saskia Noort en Herman Koch) gaat het om een ‘doorbraak’ en een ‘nieuwe manier van lezen’. Nou, een doorbraakje dan, en aan de manier van lezen verandert voorlopig niets.

De lancering van Elly’s Choice laat tevens zien dat de Nederlandse uitgevers bepaald niet vanuit een gesloten front opereren. Uitgeefconcerns WPG en Lannoo kondigden een jaar geleden al aan dat zij aan een dergelijke dienst dachten, maar tot dusver is van dat plan weinig tot niets meer vernomen, terwijl zij toch een veel groter boekenaanbod vertegenwoordigen dan Elly’s Choice (ik schrijf die naam met steeds meer tegenzin op) te bieden heeft.

Er zijn in Nederland ongeveer 80.000 boeken in druk, waarvan 30.000 ook digitaal te krijgen zijn, maar die laatste maken maar vijf procent van de verkoop uit. Dat schiet dus niet op, nu de boekverkopen de laatste jaren steeds meer dalen, het laatste kwartaal zelfs met een dramatische vijftien procent. Een serieuze ‘Spotify voor boeken’ zou ten minste de helft van die 30.000 boeken moeten omvatten. Jaren geleden is al vastgesteld dat de lezer daar best 9,99 euro per maand voor over heeft.

Elly’s Choice denkt over enkele jaren enkele honderdduizenden abonnees binnen te kunnen halen. Laten we het hopen, want zo sportief zijn we dan ook wel weer. Maar zonder een groter aanbod en een bredere diversiteit zal dat absoluut niet gaan lukken. Als die ambities worden waargemaakt zal dat overigens grote gevolgen hebben voor een andere grote speler op de boekenmarkt: de bibliotheken. Dat die het moeilijk gaan krijgen dankzij dit soort initiatieven is niet heel moeilijk te voorspellen.