Spring naar de content

Zien: IS is mikpunt van satire

Terwijl de extremistische organisatie Islamistische Staat (IS) op blijft rukken in Syrië en Irak, worden terroristen op sociale media aangevallen met humor en satire – ook (juist) door moslims.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jesse Voorn

Met de verspreiding van gruwelijke filmpjes en foto’s maakt de Islamistische Staat vele slachtoffers in hun propagandaoorlog. Het gedrag van de extremisten is veel moslims en niet-moslims te gortig. En dat laat men steeds meer blijken op de sociale media. De tegenaanval is ingezet met humor en satire, waarbij weinig wordt geschuwd.

Zo is de hashtag #ISISmovies zeer populair op Twitter, waarbij het de bedoeling is filmtitels te verISIS-en.

Ook verschenen er al cartoons en humoristische afbeeldingen.

johadvogue640

(Foto via Abu Waheeb)

isis640

(Foto via Yaser Abo Hamed)

Toen de leider van de IS, Abu Bakr al-Bagdhadi, onlans in het openbaar verscheen, trok vooral het dure horloge dat hij droeg de aandacht. Al snel verscheen er een parodie op een advertentie van een bekend horlogemerk.

omega640

(Foto via Luay)

De satirische Palestijnse show Watan ala Watar maakte een video, waarin IS-strijders selecteren wie ze willen vermoorden. Zo bekvechten de mannen over wie de voorbijkomende christen mag neerschieten.

Cartoons over de profeet Mohammed en de islam, die werden gepubliceerd in de Deense krant Jyllands-Posten, leverden in 2005-2006 de beruchte cartoonrellen op. De serie van 12 spotprenten leidde tot woede en verontwaardiging onder moslims in zowel Denemarken en West-Europa als moslimlanden, en vervolgens tot ophef en woede in de westerse wereld over die islamitische woede. Naar schatting kwamen wereldwijd meer dan 100 mensen om het leven door rellen als gevolg van de cartoons.