Waarom een verbod op Uber belachelijk is  

Uber met particuliere chauffeurs in Amsterdam

Goed nieuws voor de traditionele Duitse taxichauffeur. Door het verbod op taxidienst UberPop, dat dinsdag per direct werd ingesteld door de Duitse rechtbank, zullen hij en zijn collega’s vandaag weer fluitend in hun wagen stappen. Maar de Duitse rechter zou zich moeten schamen.

Na een maandenlange strijd van de internationale taxibranche tegen UberPop is Duitsland het tweede land waar de taxi-app verboden is. Particulieren mogen niet langer klanten rondrijden in hun eigen auto als ze daar geen officiële vergunning voor hebben. De traditionele Duitse taxichauffeurs die de zaak hadden aangespannen halen opgelucht adem: zij menen dat Uber aan oneerlijke concurrentie doet. Duitsland was tot dinsdag een snelgroeiende markt voor de taxi-app.

Taxikartel
Maar heeft het verbieden van UberPop niet iets minstens zo oneerlijks? Wordt hiermee niet een hele branche de hand boven het hoofd gehouden? Eurocommissaris Neelie Kroes vindt van wel: “Dit gaat niet om het beschermen of helpen van passagiers, maar om de bescherming van een taxikartel,” schreef ze in april, nadat Uber al in Berlijn en België verboden werd, op de website van de Europese Commissie. En, zo voegde ze eraan toe: “Niemand zegt dat de chauffeurs van Uber geen belasting hoeven te betalen, zich niet aan regels hoeven te houden, of hun klanten niet hoeven te beschermen. Maar door Uber te verbieden, krijgen ze niet eens de kans om het goed te doen.”

De Duitse rechtbank heeft bepaald dat een Uber-snorder voor elke keer dat hij toch een klant oppikt een boete van 25.000 euro kan krijgen. In België bedraagt de boete 10.000 euro. Uber lijkt zich er voorlopig niet al te druk om te maken. Het bedrijf gaat in beroep tegen de uitspraak en zegt gewoon door te gaan met de taxiritjes.

‘Geen rem zetten op vooruitgang’
En daarin heeft Uber groot gelijk. Want los van de eerdergenoemde kartelbescherming, lijkt de maatregel ook een directe aanval op innovatie te zijn. Natuurlijk is het voor een traditionele bedrijfstak niet leuk als die dreigt om te vallen door een nieuwere, snellere of goedkopere variant. Maar face it: dat is altijd zo geweest. Het fenomeen disruptive innovation oftewel ontwrichtende innovatie zien we echt niet alleen bij start-ups van de laatste jaren, zoals Uber en Airbnb, bedrijven die de taxi- en hotelbranche een doorn in het oog zijn.

Als we het hebben over ontwrichtende innovatie kunnen we bijna niet uit onder het invloedrijke werk van Clayton M. Christensen. In 1997 schreef hij The Innovator’s Dilemma – When New Technologies Cause Great Firms to Fail, over de invloed van vernieuwing op bestaande markten en gevestigde bedrijven. Zes jaar later verscheen het vervolg: The Innnovator’s Solution. Volgens Christensen zijn het vooral kleine start-ups die met ontwrichtende technologieën komen en klandizie afsnoepen van bestaande grote spelers. Ze slaan snel en onverwachts toe, zodat gevestigde bedrijven het nakijken hebben.

Innovatie, en dus ook ontwrichtende innovatie, is van alle tijden. Dat ziet ook Jill Lapore, hoogleraar Amerikaanse geschiedenis aan Harvard, die dit voorjaar in een essay in The New Yorker reageerde op het werk van Christensen (overigens is ze het over het algemeen niet met hem eens). “Elk tijdperk kent theorieën over stijgen en dalen, over groei en krimp, over opbloeien en verwelken: dat is een natuurlijk proces.”

Volgens Lapore werd vanaf de achttiende eeuw het idee van vooruitgang omarmd, begon men vanaf de negentiende eeuw te spreken over evolutie, en ging het in de twintigste eeuw over groei en innovatie. En nu, in de 21ste eeuw, lijkt vooral de angst toe te slaan en maken we ons zorgen om het verval dat optreedt als gevolg van die innovatie. En dat is jammer.

Floppy’s
Je kunt geen rem zetten op vooruitgang, merkte Uber terecht al op. Gelukkig maar. Anders hadden we ons nog steeds met paard en wagen over de wereld moeten verplaatsen, gaven we waarschijnlijk nog bakken met geld uit aan postzegels en lagen onze bureau vol met floppy’s.

Overigens lijkt het Duitse verbod op Uber niet bepaald het gewenste effect te hebben: sinds dinsdag is het aantal aanmeldingen bij de taxidienst verzesvoudigd.


  • Curveball

    Het is toch van de zotte dat juist de kartelmafia bij uitstek, taxibranche die haar chauffeurs weliswaar onderbetaald, maar zelf de poen opstrijkt, de hand boven het hoofd krijgt gehouden.

  • Ubermens

    Helemaal mee eens. Ik ben zelf voor uber gaan rijden, als particulier, en krijg vooral passagiers die nooit in een taxi zitten. Dus ik zie het niet als echte concurrentie van de reguliere taxi chauffeur. Ging het doen uit nieuwsgierigheid en omdat ik ‘s avonds anders waarschijnlijk toch op de bank zit tv te kijken. Heb vaak als passagier vrouwen die zich graag veilig voelen. Want een meerijder krijgt eerst je foto te zien en ze weten dat je geregistreerd bent bij Uber en dat de rit wordt vastgelegd en dat de chauffeur eenvoudig te achterhalen is mocht dat gewenst zijn. Ben vorige week klemgereden door een TCA chauffeur en zijn collega maar er kwam een politie auto langs en de zaak de-escaleerde. Hoop dat de taxi branche leert van de klant-feedback formule van Uber en niet met intimidatie en machtsvertoon probeert vooruitgang tegen te houden. En weet de lezer wat een taxi-chauffeurs diploma inhoudt? Vooral dat je Nederlands spreekt en zonder navigatie kan rijden naar 5 van te voren opgegeven lokaties in Amsterdam. En een VOG -Verklaring omtrent Gedrag. Ik rijd zelf 22 jaar schadevrij (klop-klop-klop) en krijg vrijwel bij iedere rit 5 sterren van de meerijder. Passagier blij, ik blij, uber blij. Een moeilijk te kloppen combo dacht ik zo.

    • Gaius Flaminius

      Ubermens. Tja, nooit iets bij geschiedenis geleerd?

      • Ubermens

        Bijvoorbeeld dat jij al 1797 jaar niet meer leeft bedoel je? ;)

        • Gaius Flaminius

          QED Inderdaad heb je nooit geschiedenis geleerd. Sinds 217 vC ben ik al wijlen. Mijn taxi was een über-olifant.
          (waarvoor ik geen iPhone en app nodig heb…..)

  • Gegenüber

    Goed nieuws voor Uber: iedereen die zich aan de taxi-regels houdt mag een taxibedrijf beginnen, dus ook Uber! De overheid heeft de eisen netjes opgeschreven:
    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taxi/eisen-taxibedrijf-ondernemersvergunning-en-klachtenregeling en hier: http://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/taxi/

    Het probleempje voor Uber is echter dat veel ubertaxi’s geen taxi-vergunning hebben! En dan zijn ze echt illegaal, net als elke snorder die ‘savonds bij het Leidseplein staat te wachten. Maakt geen bal uit of de rit geboekt is via een Uber-app: geen taxi-vergunning is geen taxi-vergunning.

    Dus Uber-chauffeur: haal je taxi-vergunning en alles is OK. Tot die tijd ben je helaas illegaal bezig.Succes!

  • Burgermans

    De taximaffia heeft lange tentakels.