Sinterklaas is een racist, dankzij de PVV

Is Sinterklaas een racistisch feest? Hebben we Zwarte Piet voor het laatst naar Spanje teruggewuifd afgelopen december? Het houdt de gemoederen al een jaartje bezig, en duizenden debaturen konden geen uitsluitsel geven. Maar toen was daar Martin Bosma, die alles in helder perspectief plaatste.

Moeilijk, moeilijk

Het sinterklaasfeest is al een poosje een moeilijk geval. Vroeger hadden we daar geen last van. Piet was zwart en Piet was een knecht van een autoritaire witte bisschop op een paard die nooit een stap te veel zou zetten en van ieder kind zingen, springen en blijdschap verwachte vooraleer de man überhaupt de moeite nam om door zijn onderdanen van het paard afgetakeld te worden om vervolgens op een door kinderhanden versierde troon plaats te nemen. Dat klinkt best moeilijk, maar dat was het niet. Het was traditie. De kinderen kon het geen moer schelen, de ouders dachten er bewust of onbewust niet over na; we waren namelijk geen racisten. Oh, heerlijke, gelukzalige wegkijkerij. En zolang iedereen wegkeek was er ook werkelijk geen probleem.

Tot het wel een probleem werd. Totdat steeds meer mensen per ongeluk of expres, met of zonder bijbedoelingen, niet meer wegkeken, en de absurde werkelijkheid bij alle oost-indisch blinden onder ogen brachten. Sinterklaas was moeilijk geworden.

Geen paniek
Op zichzelf natuurlijk geen reden tot paniek. Er lagen nog tal van opties open. We konden het erover hebben, kleine aanpassinkjes doen, toch weer wegkijken als de gemoederen wat tot bedaren gekomen zouden zijn, gedogen, afbouwen… Nederland zou wel een oplossing vinden, heus wel.

De Sint is een racist
En de PVV vond hem. Door Sint bij wet tot racist te maken, dat dan weer wel. Als Sinterklaas nog geen racistisch feestje was, dan zal de PVV daar wel eens verandering in brengen, paradoxaal genoeg omdat Zwarte Piet “niets met racisme te maken heeft”. De PVV-oplossing voor het pietenprobleem is het bij wet vastleggen dat Piet (hulpje van de witte man, onthoud het even) zwart MOET zijn. De liedjes, waarin de rol van de goedlachse knecht geformaliseerd wordt, MOGEN niet veranderd worden. Dat maakt wegkijken wel heel erg moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk.

Het stelt de discussie onbedoeld ook in een aardig licht. Stel nu, dat het sinterklaasfeest nog niet bestond en er zou bij wet een kinderfeest verzonnen moeten worden. En stel nu: Martin Bosma zou het feest mogen verzinnen en vastleggen dat de baas een witte man moet zijn, omringd met zwarte (geen groene, gele of paarse) –louter zwarte— jongens, zouden we dat dan niet absurd vinden? En als Bosma nu in de tekst van zijn sintwet op zou nemen dat ze zwart moeten zijn omdat ze door de schoorsteen zijn gekropen (en blijkbaar nooit wassen), zouden we dat dan geloven?

Ik denk het niet. We zouden het weghonen omdat we niet verzonnen kunnen krijgen waarom het essentieel is voor het feest dat het hulpje eruitziet als een Surinamer. Dat zet te denken, toch? Misschien heeft Bosma met zijn wetje wel definitief het laatste zetje aan zwarte piet gegeven. Het was lang leuk, het was lang geen probleem, en heel veel mensen gaan het missen; maar het is een keer tijd voor verandering. De PVV heeft in ieder geval haar steentje bijgedragen.