Briljante KLM-marketing: schattige hond brengt uw verloren items terug

Na het zien van het nieuwste promotiefilmpje van KLM, zou je haast hopen om je bagage kwijt te raken op luchthaven Schiphol. In de reclame wordt namelijk een schattige hond ingezet om verloren spullen terug te bezorgen aan de rechtmatige eigenaar.

Gesuggereerd wordt dat de beagle, toepasselijk Sherlock genaamd, onderdeel is van de nieuwe Lost and Found service van ’s lands grootste vliegtuigmaatschappij. Hij besnuffelt het verloren goed en gebruikt zijn neus om de rechtmatige eigenaar op te sporen en de spullen te retourneren.

Te lief, horen we u denken.

De Brits-Amerikaanse site Mashable lijkt het filmpje voor waar aan te nemen, maar helaas. De hond blijkt ondanks zijn hoofdrol in de reclame niet echt in dienst van KLM te zijn. Het beestje is slechts ingezet om te symboliseren dat het personeel daadwerkelijk hard gaat werken om verloren bagage terug te brengen, laat een zegsman weten.

Het spotje doet een beetje denken aan eerdere reclames van de vliegtuigmaatschappij, waarbij de typische zwanen de hoofdrol speelden. Het leverde KLM in 1995 een Gouden Loekie op voor de beste reclame van dat jaar. En hoe jammer we het ook vinden dat de hond slechts een reclamestunt blijkt, het marketingteam van KLM doet dit jaar ongetwijfeld weer goede zaken.