Hoe opdringerig personeel de laatste klanten wegjaagt

“Hee man, hoe is het? Ga je nog wat leuks doen vandaag?” Een vlot geklede jongen van een jaar of negentien kijkt me overdreven vrolijk aan. “Ja, ik wilde eigenlijk even wat kleren kopen,” zeg ik. Vervolgens laat hij me ongevraagd ‘heel erg vette jasjes’ zien. Als ik zeg dat ik alleen maar even rondkijk, lijkt hij me niet te horen. Hij vraagt waar ik naar op zoek ben. Een paar seconden later been ik de winkel uit.

Veel kledingwinkels hebben het moeilijk, en wie door de winkelstraten loopt, ziet op sommige ochtenden meer verkopers dan klanten. Dat betekent dat je als klant niet ontkomt aan een gesprek met een verkoper. Er zijn natuurlijk genoeg mensen die wel van een gezellig praatje houden, maar er zijn er ook die liever ongezien in alle rust zelf de rekken afstruinen, zonder enige bemoeienis. Klanten zoals ik. Als ik langs een kledingzaak loop waar drie verkopers met hun handen over elkaar de klanten staan op te wachten, als haviken die azen op een prooi, loop ik niet snel meer naar binnen. Bij het kopen van een trui heb ik geen behoefte aan drie paar ogen die mij in de gaten houden en van alles vragen of willen laten zien.

Natuurlijk is de ene verkoper de andere niet en hebben sommige klanten vast behoefte aan een actieve verkoophouding. Toch verbaast het mij niet dat veel mensen winkels mijden omdat ze geen zin hebben in opdringerig personeel, zoals blijkt uit gegevens van Cendris Monitor, dat onderzoek deed naar het winkelgedrag van ruim vijfduizend deelnemers aan het consumentenpanel ConsuMeningen. Niet het niet-bestaan van sluitingstijden, het gemak waarmee prijzen kunnen worden vergeleken en de ruime voorraden zijn de belangrijkste redenen om online te gaan shoppen, maar de hekel aan de verkopers die de klanten stallen, niet-gemeende complimentjes maken en doen alsof ze geïnteresseerd zijn. 

In tijden dat kledingzaken door de concurrentie van webwinkels bij bosjes omvallen, voelen verkopers zich misschien wel gedwongen om fanatieker en opdringeriger te worden. Met als effect dat ook die ene klant die nog wél de winkel binnenstapt, onbedoeld wordt weggejaagd.

Meer leuke content? Like ons op Facebook