Zes vragen over het nieuwe sociale medium Ello, de ‘veilige’ tegenhanger van Facebook

Het bestaat al een half jaar, maar pas sinds een paar dagen wordt het nieuwe sociale medium Ello door de massa ontdekt. Het aantal accountaanvragen steeg zelfs zo explosief (op het hoogtepunt kwamen er 34.000 nieuwe gebruikers per uur bij) dat er nu een heuse wachtlijst is opgezet om de toestroom te kanaliseren.

Maar wat is Ello precies, en wat hebben we eraan? Is het echt zoveel beter (en: veiliger) dan Facebook? Hieronder het antwoord op zes prangende vragen.

1. Wat is Ello?
Ello is een gratis sociaal netwerk dat een soort combinatie is van Facebook, Twitter en Tumblr. In Ello’s eigen omschrijving: simple, beautiful and ad-free. Dat laatste is een van de opvallendste dingen aan Ello: het is advertentievrij.

De basis van Ello is de tijdlijn, zoals je die ook bij Facebook ziet: je kunt berichten delen met je vrienden, zowel in tekst als in beeld. Maar je kunt ook gifjes op je tijdlijn slingeren of korte quotes, zoals op Twitter en Tumblr veel gebeurt. Het design van de site is simpel: veel wit, en alleen het broodnodige krijg je te zien in een simpel lettertype. Niet iedereen is trouwens even positief over dat ontwerp.

2. Door wie is Ello opgericht?
Ello is een klein half jaar geleden gelanceerd door zeven knappe koppen (programmeurs en ontwerpers) uit de Verenigde Staten. De site draait nog niet op volle toeren: de pagina zoals die er nu is, is nog in bèta. Een van de sleutelfiguren bij Ello is websitedesigner Paul Budnitz. Hij was het zat op Facebook telkens ‘gemanipuleerd te worden door advertenties en ruis’ en besloot dat het ook anders kon.

3. Wat is de gedachte achter Ello?
Die is kort maar krachtig samengevat in het manifest van de dienst. Kort gezegd: een gebruiker van Ello is geen product, maar een persoon. Ello belooft geen data van je te verzamelen en geen gegevens door te spelen naar adverteerders.

Your social network is owned by advertisers.

Every post you share, every friend you make and every link you follow is tracked, recorded and converted into data. Advertisers buy your data so they can show you more ads. You are the product that’s bought and sold.

We believe there is a better way. We believe in audacity. We believe in beauty, simplicity and transparency. We believe that the people who make things and the people who use them should be in partnership.

We believe a social network can be a tool for empowerment. Not a tool to deceive, coerce and manipulate — but a place to connect, create and celebrate life.

You are not a product.

4. Verzamelt Ello dan helemaal geen data?
Jawel, dat doen ze wel, want ze willen natuurlijk wel weten hoe je Ello gebruikt. Maar het opslaan van die data gebeurt anoniem: je IP-adres is voor Ello niet te zien. Er worden wel gegevens gebruikt om de dienst te verbeteren, maar van wie die gegevens afkomstig zijn, weten ze bij Ello niet.
En hoe wil het bedrijf dan geld gaan verdienen? Dat moet gebeurden door donaties van leden. Als dat niet goed werkt, zal voor bepaalde functies (privéberichten versturen, video-integratie) een klein bedrag worden gevraagd. Maar de toegang tot het netwerk blijft gratis.
Op dit moment wordt Ello nog bekostigd door investeerders. En daar is kritiek op, want hoe zorg je dat het een medium voor de gebruiker blijft als je al het geld afkomstig is van investeerders?

5. Wat is het grootste verschil tussen Facebook en Ello?
Het belangrijkste verschil tussen Facebook en Ello is, zoals gezegd, dat Ello geen privacygevoelige gegevens opslaat en doorstuurt naar derden. Die privacyvriendelijkheid maakt dat Ello opeens zo populair is geworden. De mensen achter Ello zeggen in hun manifest zelfs dat ze niet kunnen zien welke berichten er op de site worden geplaatst, omdat alle berichten worden versleuteld. De website is niet van adverteerders maar van gebruikers, en gaat volledig uit van vertrouwen.

6. Hoe maak ik een account aan?
Door de enorme toeloop van nieuwe gebruikers kun je nu alleen lid worden als je wordt uitgenodigd door iemand die al een profiel op Ello heeft. (Iedere nieuwe gebruiker krijgt vijf invites om vrienden uit te nodigen.) Je kunt jezelf ook aanmelden, maar dan zal het waarschijnlijk nog wel een tijd duren voor je daadwerkelijk aan de slag kunt.