De WHO wil dat u nóg meer groenten en fruit eet

Twee ons groenten en twee stuks fruit. Jarenlang kregen we te horen dat, als we ons aan deze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zouden houden, we nog lang en gelukkig zouden leven. Dat slechts een klein deel van Nederland zich hier braaf aan hield, mag geen verrassing heten.

Maar nu blijkt dat zelfs zíj nog niet gezond genoeg bezig waren. Als het aan de World Health Organization (WHO) ligt, dan verorberen we allemaal 400 gram groenten en fruit per dag. Dat zijn gemiddeld vijf porties. Aardappelen tellen níet mee. Komt u er aan?

Ook raadt de WHO aan dat niet meer dan 10 procent van het eten dat we dagelijks naar binnen werken, uit suiker bestaat. Dat zijn omgerekend zo’n twaalf theelepeltjes. Maximaal dertig procent van onze voeding zou uit vet mogen bestaan, en hierbij gaat de voorkeur (hoe verrassend) uit naar onverzadigde vetten, die zitten in onder andere avocado’s, noten en vis. Ook zout is uit den boze: hiervan mogen we nog maar één theelepeltje per dag.

De organisatie is trouwens niet de enige die aanbeveelt nóg meer groenten te eten. In april van dit jaar toonde een groot Brits onderzoek onder 65.000 mensen die acht jaar lang werden gevolgd aan dat, wie dagelijks 400 gram groenten en drie stuks fruit eet, de kans op vroegtijdig overlijden met 40 procent verlaagt (hoewel er wel kanttekeningen bij te plaatsen zijn).

Op de website geeft de WHO tips om het hierboven beschreven dieet mogelijk te maken.