Zó manipuleert Apple u om de nieuwe iPhone te kopen

Regel één om iets te verkopen, zo leerden we van Jordan Belfort in The Wolf of Wall Street: creëer een markt, creëer een behoefte om het product aan te schaffen. Die les heeft ook Apple goed begrepen. Hoe krijgt het bedrijf anders mensen bereid omvele honderden euro’s te betalen voor een nieuwe telefoon terwijl hun oude telefoon nog prima werkt?

Over de gekte die ontstaat als er een nieuw model iPhone wordt gepresenteerd, hoeven we het niet eens te hebben. Van zoveel (gratis) reclame voor een nieuwe telefoon kunnen ze bij Samsung alleen maar dromen. Maar het is niet alleen die bovenmatige aandacht die ons het nieuwe model iPhone doet kopen. Ook de slimme, manipulerende trucs van de gigant uit Silicon Valley hebben daar veel invloed op.

Zo is er het altijd maar weer terugkerende gerucht dat een ouder model iPhone trager wordt wanneer er een nieuw model wordt gelanceerd, waarover wij al eerder berichtten. In onderstaande grafiek vat The New York Times samen hoe vaak er, per model iPhone, wordt gezocht op Google naar het slomer worden van oudere modellen iPhones:

slow

Volgens de krant zou het best kunnen dat oudere modellen iPhones helemaal niet trager worden, maar dat het enkel en alleen een psychologisch effect is dat wordt gevoed door de media. Wij weten dat er een nieuw model aan komt, wij horen geruchten dat oudere modellen daardoor trager worden, dus bij elke milliseconde dat onze telefoon er langer over doet om een internetpagina geladen te krijgen, denken we dat-ie hopeloos is verouderd. Wat wel vaststaat, is dat Apple, bij het verschijnen van een nieuwe telefoon, ook een nieuwe update van het besturingssysteem iOS geeft dat volledig is geënt op het nieuwe model. Voor oudere telefoons is zo’n update vaak geen goed nieuws: apps worden ‘zwaarder’, waardoor het laden langer duurt, of worden ontworpen voor een groter scherm, waardoor ze er verknipt uit gaan zien op de oude telefoon. En ook zo worden we er, onbewust, door Apple elke dag aan herinnerd dat onze telefoon hopeloos verouderd is.

Nog meer dirty tricks
Elke nieuw model iPhone is dunner dan het model daarvoor, maar wel minder dun dan Apple ons doet geloven. Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaand plaatje: daarop zien we drie iPhones, waarvan de middelste en de rechter telefoon veel dunner lijken dan de linker. Door optisch bedrog (de middelste en de rechter hebben zijn weergegeven met schaduw, de linker niet) lijkt het alsof de twee telefoons maar liefst dertig procent dunner zijn dan de linker, terwijl dit in werkelijkheid maar negen procent is. 

qz.com

Ook wordt de fotocamera waarmee elke iPhone standaard is uitgerust vakkundig weggepoetst op de officiële persfoto’s van de nieuwe telefoon. De lens van de nieuwste camera steekt standaard 0,7 millimeter uit, maar niet op de foto’s. Dat is blijkbaar niet sexy.

325028_v1

Een andere manier om ons te overtuigen om een nieuwe Apple-telefoon aan te schaffen, is het inzetten van celebrity’s. Het bekendste en meest actuele voorbeeld is natuurlijk U2, de band van wie het laatste album gratis op de iPhone 6 zat meegeleverd. Maar ook de vorige maand overleden comédienne Joan Rivers liet zich graag betalen om reclame te maken voor de allernieuwste iPhone. Twee weken na haar dood plaatste ze dit bericht op Instagram. De beheerder van haar account was vergeten alle geplande berichten stop te zetten. De foto werd overigens binnen een uur weer verwijderd.

En dan nog een laatste vraag: is een nieuwe iPhone echt zoveel beter en sneller dan de vorige? Natuurlijk zijn er dingen veranderd aan een nieuw model. De kwaliteit van de foto’s die je met de telefooncamera maakt bijvoorbeeld. Elk nieuw model wordt de camera wel een paar megapixel scherper. Maar wat schiet je er precies mee op? Maakt het een gemiddeld persoon (tenzij je fotograaf bent, natuurlijk) uit of je een 10 of een 12 megapixel foto maakt? Waarschijnlijk niet. En natuurlijk is een nieuwe telefoon ook sneller, althans: dat mag je hopen. Maar wat schieten we daar precies mee op?

Amerikaans onderzoek maakte een vergelijking tussen de iPhone 5S (64 GB, €569,00) en de iPhone 6 (64GB, €799,00). En wat blijkt? Het maakt geen donder uit of je een 5S of een 6 hebt. De verschillen tussen beide modellen zijn minimaal en lijken van psychologische aard. (De nieuwste telefoon in je broekzak voelt toch beter dan een ouder model.) Ook blijkt uit dat onderzoek dat we onze telefoon altijd voor hetzelfde gebruiken. Een gemiddelde Amerikaan gebruikt zijn telefoon voor het versturen van berichten, bellen, het gebruik van social media en het spelen van games. Dat zal in Nederland niet veel anders zijn. De app die we het meest gebruiken, gebruiken we gemiddeld 42 procent van de tijd dat we op onze telefoon zitten te koekeloeren. En het aantal applicaties dat een Amerikaan gemiddeld per maand downloadt? Nul. De meest gebruikte apps worden al in de eerste week gedownload, daarna komen er niet veel meer bij. De ‘extra snelle’ iPhone 6 is dus, praktisch gezien, nauwelijks beter dan de ‘minder snelle’ 5S.

(via)

NB: Dat de nieuwere modellen van iPhone een heel hoog kleren-van-de-keizergehalte hebben bewijst onderstaande video: