Recensie: stof tot nadenken bij The Future of Fashion is Now

Van kamerplanten die kantklossen tot jurken die groeien, in water oplossen, een mobiele slaapplek herbergen of je telefoon opladen. In Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam opent vandaag de tentoonstelling The Future of Fashion is Now, met werk van meer dan vijftig internationale modeontwerpers die op de grens van mode en kunst balanceren.

Neem bijvoorbeeld de Marokkaanse kunstenaar Hassan Hajjaj, die de botsing tussen Marokkaanse waarden en westerse cultuur uitbeeldt. Boijmans toont een aantal van zijn foto’s van Marokkaanse vrouwen die hun gezicht verbergen achter een sluier met logo’s van westerse merken (Just do it.), omlijst door Arabische blikjes Sprite. Verderop hangen twee beelden van Biolace (2010-2012), een project van de Franse textielontwerper Carole Collet die design combineert met synthetische biologie. Haar zoektocht naar nieuwe productiemanieren van voedsel en textiel, met het oog op de toekomstige overbevolking, resulteerde in een aardbeien- en een basilicumplantje met wortels die kant produceren.

Basil No. 5 (Ocimum Basilicum Rosa), Biolace 2010-2012, Carole Collet
Basil No. 5 (Ocimum Basilicum Rosa), Biolace 2010-2012, Carole Collet


Jurk met zonnecellen

De selectie van gastconservator José Teunissen en mecenas Han Nefkens is een prettige mix van aanstormend talent van over de hele wereld en grote vernieuwers zoals Viktor&Rolf, Hussein Chalayan, Comme des Garçons, Maison Martin Margiela en Iris van Herpen. De Nederlandse Van Herpen, die wereldberoemd werd met haar 3D-geprinte jurken, vacuüm gezogen modellen en kledingstukken die geluid maken als je ze aanraakt, ontwierp speciaal voor deze tentoonstelling de Ferro Fluid Dress, een 3D-geprinte jurk die in een bad met zwarte vloeistof ligt. Op een structuur van open lijnen in de taille wordt een ijzerhoudende vloeistof gedruppeld die met behulp van magneten blijft zitten, waardoor de jurk lijkt te groeien. Een andere blikvanger van Nederlandse bodem is de Wearable Solar-jurk van Pauline van Dongen. Geïntegreerde zonnecellen kunnen via een stekkertje worden verbonden met een smartphone, die bij zonnig weer binnen twee uur volledig oplaadt.

Draagbaar engagement
Naast technische innovatie is er ook ruimte voor mode die sociale of politieke thema’s aan de orde stelt. Met het kunstproject Nexus Architecture (1998-2002) verkende het Brits-Argentijnse echtpaar Lucy + Jorge Orta het spanningsveld tussen conformisme en individualiteit. Tijdens performances hesen ze vrijwilligers in identieke overalls die als een raster met elkaar verbonden werden, met uniformiteit en gedwongen collectiviteit als gevolg. Om de mensen in beweging te zetten werden er commando’s geroepen, wat vaak leidde tot een tweestrijd tussen brave volgelingen en een groepje rebellen, net als in een echte samenleving.

Het gevarieerde beeld dat The Future of Fashion is Now laat zien, bewijst dat mode veel meer kan zijn dan decoratie. Het kan gaan over nieuwe productiemanieren, duurzaamheid, technische innovatie of het herdefiniëren van het menselijk lichaam – het kan zelfs maatschappijkritiek bieden of politieke thema’s aan de orde stellen. En dat, zo bewijzen ontwerpers uit Mumbai, Melbourne, Moskou en Mexico Stad, zonder ook maar een klein beetje aan esthetiek in te boeten.

‘The Future of Fashion is Now’ is nog tot 18 januari 2015 te zien in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

 

Nexus Architecture 2001, Lucy + Jorge Orta (via www.studio-orta.com)
Nexus Architecture 2001, Lucy + Jorge Orta (via www.studio-orta.com)