Hoe Matthijs van Nieuwkerk 312.000 euro weggaf

“Waar zijn de mannen als we ze echt nodig hebben? Nou, vanavond zijn ze hier,” aldus Matthijs van Nieuwkerk aan het begin van de uitzending van De Wereld Draait Door dinsdagavond. VI on Tour, noemde hij het. Johan Derksen, Wilfred Genee en René van der Gijp praten, in de zendtijd van DWDD, over de blamage van Oranje, zoals ze dat altijd op RTL7 doen. 12 minuten commerciële zendtijd op de publieke omroep.

Daarmee was de Matthijs-show bovendien één van de vijf aansluitende programma’s op NPO 1 dat royaal aandacht besteedde aan Oranje. Was het een knipoog naar Sander Dekker? Nee, legt DWDD-hoofdredacteur Dieuwke Wynia uit: “Het was geen statement. We hadden behoefte aan VI. En dan is één plus één twee.”

Blijkbaar zijn er bij de publieke omroep zelf dus geen voetbalanlisten van dit kaliber. “Twaalf minuten wezenloos gelul door drie mannen die zichzelf en de kijker niet serieus nemen,” zegt Paul Römer, directeur van de NTR, in het Mediaforum op NPO Radio 1. Römer maakt ook nog even snel een rekensommetje: dertig seconden commerciële zendtijd op dat tijdstip kost 13.000 euro, dit stukje VI zou dus 312.000 euro hebben moeten kosten. En dan hebben we het nog niet eens over de sluikreclame, want ineens lag er een stapeltje door Voetbal International uitgegeven boeken op tafel. “Terwijl ze niet besproken werden, waarom liggen ze er dan?” aldus Römer.

Dat was dus in twaalf minuten een fictieve 100.000 euro per persoon verdiend voor Voetbal International, voor de heren Genee, Derksen en Van der Gijp tijdens de uitzending van DWDD die overigens meer kijkers dan normaal trok. De drie heren van VI lachen kortom in hun vuistje met de gratis zendtijd. Johan Derksen, die nog zo beloofd had om nooit meer in DWDD te verschijnen nadat hij eens op het laatste moment werd afgebeld, verklaarde tegenover NU.nl: “Ik zit niet in DWDD, alleen maar in hun zendtijd. Je hoeft niet bang te zijn dat ik solo tussen dat grachtengordelvolk ga zitten”.

Meer leuke content? Like ons op Facebook