Volkskrant kraakt dj’s Afrojack en Hardwell af in snerpende recensie (en Afrojack reageert)

Volkskrant-recensent Gijsbert Kamer ging kijken bij de shows van dj’s Afrojack en Hardwell, vorige week op het Amsterdam Dance Event, en was beslist niet onder de indruk. “De gemakzucht waarmee dj Afrojack en de bekroonde Hardwell op Amsterdam Dance Event te werk gingen, is bijna aanstootgevend,” schrijft hij vandaag in de krant.

Geschreven door: Nick Muller

DJ Afrojack, die dit weekend van plaats negen is gezakt naar plaats twaalf op de lijst van populairste dj’s ter wereld, krijgt de meeste oorvijgen. Kramer begint zijn recensie met de waarneming dat de Ziggo Dome niet helemaal vol is – de bovenste ring van de tribune blijft namelijk gesloten. De bezoekers díe er zijn, zijn veelal gillende bakvissen die met smachtende ogen en hun telefoon in de lucht staan te kijken. Gedanst wordt er nauwelijks, want al dansend kun je natuurlijk niet filmen wat er op het podium gebeurt.

De show van Afrojack wordt omschreven als een soort voorgeprogrammeerde film.
“Plaatjes draaien of, vooruit, muziek maken? Welnee. Af en toe zet Afrojack voor de vorm een koptelefoon op, draait zonder noemenswaardig resultaat aan wat knopjes en hup daar gaat hij weer de lucht in. (–) Wat Afrojack tegenwoordig doet, is als een soort Radio 538-dj hits rondpompen. Nummers die allemaal eenzelfde opbouw kennen: een slap vocaaltje, aanzwellende drumroffels en hup, daar komt de drop en dreunt de harde beat als een mitrailleur door de zaal. Dan is het even springen – maar nooit langer dan een minuut. En dan begint alles weer opnieuw.”

Kritiek
Het is die schijnbaar nonchalante houding van de twee heren die steekt. Kamer merkt op: hoe hoger de dj’s op de ranglijst staan, hoe makkelijker ze terugvallen op het draaien van louter voorgeprogrammeerde hitjes. Geen nieuwe, experimentele sets. “Met jongens als Afrojack en Hardwell is dance weer terug bij af. Dj’s die wezenloze hitjes draaien voor een publiek dat wil horen wat het al kent. Zo armzalig is het in de mainstream van de miljoenenindustrie die dance heet.”

De kritiek die Kamer geeft is overigens niet nieuw: al veel langer wordt er geklaagd over de gemakzucht waarmee met name de top-dj’s van deze wereld hun shows brengen. Alles lijkt al voorgeprogrammeerd: de muziek staat bij wijze van spreken op een usb-stick en hoeft alleen maar gestart te worden, de lichtshow is al van te voren in het systeem gezet – kortom: weinig verrassende elementen. Het is niet meer dan muziek maken om geld te verdienen. Laten horen wat de mensen willen horen.

Afrojack las de recensie vanochtend in de Volkskrant en reageerde meteen op Twitter. Hij is duidelijk not amused. Zelfs het oude verweer tegenover recensenten (Laat zelf maar eens zien hoe het moet) werd weer uit de kast gehaald.

afro1
De tweet aan recensent Gijsbert Kramer. (De tweet is inmiddels verwijderd.)

afro2