Parketbedrijf adverteert met dubieuze Zwarte Piet-korting

Iedere keer dat je denkt dat de Zwarte Pietendiscussie zijn dieptepunt wel heeft bereikt, gebeurt er iets wat het tegendeel bewijst. Vandaag is dat niet anders: in De Gelderlander staat een paginagrote advertentie van Bebo Parket, een parketbedrijf uit Vriezenveen, dat een commercieel slaatje probeert te slaan uit de discussie rondom ’s lands kindervriend. De eerste 5 klanten die als Zwarte Piet hun aankoop komen doen, worden beloond met 100 euro korting.

Daar houdt het niet op: in het midden van de advertentie prijkt een donkere vrouw die in een Sinterklaasoutfit is gehesen, die ietwat ongemakkelijk ogend zegt dat ‘Zwarte Piet moet blijven’.

advertentie gelderlander
De advertentie in De Gelderlander

Helemaal vrijwillig lijkt het model niet op de advertentie te staan, maar die conclusie blijkt ongegrond. In september plaatste het bedrijf namelijk een soortgelijke advertentie in regiokrant Tubantia. Op bijgaande foto (zie onder) poseert de vrouw trots met mijter, mantel en staf en al een stuk vrolijker. De aanprijzing toen: ‘Zwarte Piet Prijzen bij Bebo Parket!’

Prikkelende campagne
Frans Bolier, eigenaar van Bebo Parket, reageerde na de eerste advertentie bij RTV Oost op de ontstane ophef. ‘Ik vind die hele discussie over Zwarte Piet onzin en wij willen met onze campagne mensen prikkelen. Let wel: ik keur alle vormen van discriminatie ten zeerste af en wil niemand belachelijk maken’, aldus Bolier. Hij kondigde een landelijke campagne (thema: ‘De knecht is de nu de baas’) aan en vertelde dat het model, een vriendin van hem uit Gambia, het prima vond om te poseren.

zwarte piet tubantia
De advertentie in Tubantia

Winnaar
Toen de discussie rondom Zwarte Piet vorig jaar begon, verzette Bolier zich er direct tegen en startte een actie waarbij de eerste klant die, verkleed als Zwarte Piet, een complete vloer kocht, 500 euro korting kreeg. De winnaar was een donkere man uit Rotterdam, die middels een advertentie (die de Tubantia pas wilde plaatsen na toestemming van de winnaar) werd gefeliciteerd.

Voor een bedrijf dat de hele discussie ‘onzin’ vindt is dit toch op zijn minst een curieuze manier van adverteren.